maandag 26 mei 2014

Review: The Alvaret Ensemble - Skeylja (Denovali Records, 2014) (Avant Garde)

The Alvaret Ensemble is een collectief van muzikanten, uit Berlijn, Duitsland en Leeuwarden, Nederland, die geïmproviseerde muziek spelen en de leden van de band zijn: Graig Haines - piano, die in Berlijn, Duitsland woont, concerten over de hele wereld speelde, muziek maakte, dat door het Nederlandse nationale ballet en Holland Symfonia uitgevoerd werd en zijn muziek uitgebracht zag worden door Miamash, Preservation en Sonic Pieces.
De Nederlanders Jan Kleefstra - zang en gedichten en Romke Kleefstra - sologitaar en effecten en deze broers zijn leden van de improvisatie band Pijptsjilling en werkten verder mee aan talloze releases van andere artiesten en bands zoals: Graig Haines, Sytze Pruiksma, Anne Chris Bakker, Gareth Davis, Peter Broderick, Nils Frahm, Machinefabriek en Celer.
Sytze Pruiksma - percussie, eveneens uit Nederland, die behalve componist en geluidsartiest ook vogelaar is en traditionele klassieke percussie opleiding deed aan het Amsterdams conservatorium.
Nadat hij onder andere bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Filharmonisch Orkest percussie speelde, begon hij met het maken van zijn solo projecten en ontwikkelde daarin een geheel eigen stijl, daarbij geïnspireerd door natuur, vogels en landschappen.
Op hun nieuwe album "Skeylja" spelen de IJslanders: Kira Kira - zang en elektronica, Eiríkur Orri Ólafsson - trompet en elektronica, Ingi Garðar Erlendsson - tuba, trombone en thranophone en Borgar Magnason - contrabas als gastmuzikanten mee, plus het 33 1/3 Collective, een groep visuele artiesten, dat bestaat uit: Douwe Dijkstra, Jules Van Hulst en Coen Huisman.
De opnamen van het Oerol project "Skeylja", een combinatie van het Friese woord Skylge (Terschelling) en het IJslandse woord Eyjan (IJsland), begonnen in maart 2012 als opvolgend project voor "Seeljocht", het succesvolle Artists In Residence project uit 2011 voor het Nederlandse muziek festival "Into the Great Wide Open”, dat op het eiland Vlieland werd gehouden.
Het Oerol project brengt de muziek van Nederland naar IJsland en van IJsland naar Nederland en in juni 2012 werd "Skeylja" 9 dagen op het Nederlandse eiland Terschelling opgevoerd tijdens het Oerol festival, waarbij elke voorstelling uitverkocht was en alle uitvoeringen opgenomen werden.
In de Electricity Works studio van Graig Haines te Berlijn werd van die opnamen een selectie gemaakt en na 2 jaar selecteren en mixen is het resultaat daarvan te beluisteren via dit nieuwe album.

"Skeylja" bevat 8 nummers, waarvan "Hoarn" de eerste is en hierin krijg ik een rustig  begin te horen, waarin de trompet op subtiele wijze wordt bespeeld en de voordracht van Jan er voorzichtig bijgevoegd wordt, maar daarna gaat het roer om en speelt het ensemble geïmproviseerde heftige experimentele klanken om tegen het eind terug te keren naar een rustig geheel.
Het volgende nummer heet "Aaster", waarin opnieuw rustig wordt begonnen, maar al snel zwelt de muziek aan en krijg ik een heerlijke experimentele mix van diverse instrumenten te horen, waar een enkele woord aan toe is gevoegd.
Het vervolg van het nummer heet "Sjouw" en daarin gaat het ensemble verder met het maken van hun spannende geïmproviseerde muziek, waarbij ik met gespitste oren op het puntje van mijn stoel zit, om maar niets van het geheel te missen.
Vervolgens gaat dit nummer verder in "Duunt" en hierin wordt een gedicht voorgedragen en wordt de muziek in een stukje rustiger, waarna "Kleifarvatn" volgt, een nummer waarin ook nu weer een voordracht wordt gegeven en de muziek aanzwellend gespeeld wordt, waardoor het geheel iets dramatisch over zich krijgt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), maar in "Selvatn" keert de muziek terug naar een minder heftig spel en krijg ik weer een voordracht te horen, die begeleidt wordt door rustig muziekspel.
Ook in "Hafravatn" gaat het ensemble verder met het maken van hun schitterende geïmproviseerde muziek, die in dit nummer lichtelijk bombastisch klinkt en vrij experimenteel is en naar het einde toe zelfs lieflijk.
In het laatste nummer, getiteld "Borgavatn" krijg ik een schitterend nummer te horen, waarin een gedicht gedeclareerd wordt onder begeleiding van rustige piano klanken, die het album op waardige wijze afsluiten.

Net als op hun debuut album is The Alvaret Ensemble er in geslaagd een spannend stuk muziek te maken, waar ik met mijn volledige aandacht bij moest zijn, om er maar geen moment van te missen en waarvan ik met volle teugen heb genoten.
Ik kan "Skeylja" dan ook van harte aanbevelen aan hen, die van een intens en geïmproviseerd stuk muziek houden.