maandag 12 oktober 2015

Review: Hawklords - R:Evolution (Eigen Beheer, 2015) (Spacerock)

In 1978 kwam de eerste LP van Hawklords uit, als project van Hawkwind leden onder leiding van Dave Brock en in die formatie was ook synthesizer speler Harvey Bainbridge actief.
De band stopte na dat ene project, maar inmiddels is Hawklords al weer enkele jaren actief, waarin allemaal ex-leden van Hawkwind zich verzameld hebben en ook Harvey Bainbridge behoort daar toe.
Verder bestaat deze Londense band uit: Adrian Shaw - basgitaar, synthesizer en zang, Ron Tree - zang, Jerry Richards - sologitaar en zang en Dave Pearce - drums.
Na in de afgelopen jaren verscheidene live albums en een DVD uitgebracht te hebben, verscheen in 2012 de eerste studio CD van de band sinds 34 jaar, getiteld "We Are One".
Deze werd in eigen beheer buitgebracht, net als hun volgende CD's "Dream" uit 2013 en "Censored" uit 2014.
Adrian Shaw verliet na het maken van "Censored" de band, waarna Ron Tree basgitaar ging spelen en op hun nieuwe CD "R:Evolution", die 9 oktober 2015 is uitgebracht, speelt Tom Ashurst als gast muzikant op 1 nummer basgitaar, terwijl ook deze keer John Constable mede verantwoordelijk is voor enkele teksten.
De CD, die 9 nummers bevat en in de  Earth Lab, Blue Cat Studio's en in The Music Complex Studio's te Londen werd opgenomen, is bij de band zelf verkrijgbaar via www.hawklords@hotmail.co.uk, terwijl de distributie wordt gedaan via Shellshock, maar ook via de geweldige live optredens is de CD verkrijgbaar, evenals een hoop andere merchandising.

De CD "R:Evolution" begint met "Re-Animator", waarin ik een vrij stevige swingende spacerock song te horen krijg, waarbij stil blijven zitten geen optie is en deze wordt gevolgd door "Blink Of An Eye", eveneens een swingende rock song, die me in beweging zet en lichte symfonische invloeden bevat. (luister naar dit nummer via de facebook link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Evolver" en daarin laat de band me genieten van een schitterende mix van spacerock en symfonische rock, die een aanstekelijk ritme bevat.
Dan schotelt de band me "The Last Change" voor, waarin ik een geweldig psychedelisch experimenteel stukje instrumentale spacerock te horen krijg, met Harvey Bainbridge in de hoofdrol, waarna "Space Monkey" volgt en hierin speelt de band opnieuw zo'n heerlijke swingende spacerock song met een maatschappij kritische tekst.
In "One Day" zet de band me een lekker in het gehoor klinkende swingende spacerock song voor, waarin en zeer aanstekelijk dansbaar ritme zit en in "The Dreaming" krijg ik een fantastisch symfonisch nummer te horen, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Vervolgens krijg ik "The Joker" voorgeschoteld en ook in dit nummer laat Hawklords me genieten van een verrukkelijk stukje spacerock, dat teksten bevat, die me aan het denken zetten en in "Shadow Of The Machines", het laatste nummer van het album, dat bijna 10 minuten duurt, speelt de band, naar mijn mening, het beste nummer van de CD en hoor ik een geweldige mix van progressieve rock, spacerock en symfonische rock, waarin een licht hypnotiserend ritme zit, waarbij het onmogelijk voor me is, om stil te blijven zitten.

Hawklords heeft met "R:Evolution" ook deze keer weer een fantastisch spacerock album gemaakt, dat vol schitterende songs, met teksten om over na te denken, staat, waarmee de band me van begin tot eind heeft weten te boeien en ik kan iedere liefhebber van dit genre, deze schijf dan ook van harte aanbevelen.




Here you go you lucky people... a complete track off the new album due out on the 9th of October.Posted by Hawklords on zaterdag 26 september 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten