maandag 4 januari 2016

Review: Electric Eye - Different Sun (Jansen Plateproduksjon, 2016) (Psychedelische Poprock)

Electric Eye werd in 2012 te Bergen, Noorwegen opgericht door Oystein Braut - zang en sologitaar, Njal Clementsen - zang en basgitaar, Anders Bjelland - keyboards en Oyvind Hegg-Lunde - drums en speelt een combinatie van muziek uit India, blues, psychedelische rock en drones.
De bandleden speelden eerder in bands als The Megaphonic Thrift, The Low Frequency In Stereo, Hypertext, The Alexandria Quartet en Junip.
Electric Eye bracht op 5 april 2013 hun debuut album "Pick-up, Lift-off Space, Time" uit, dat via Klangkollektivet / Fuzz Club Records verscheen en op 1 maart 2013 vooraf gegaan werd door de single "Tangerine", die eveneens op het album, dat uitstekende recensies kreeg, te vinden is en door radio stations uit Amerika, Engeland, Argentinië, Mexico, Nederland, Denemarken en België regelmatig gedraaid werd.
Na het uitbrengen van het album, deed de band een uitgebreide Europese en Amerikaanse tournee en trad onder andere op tijdens het Iceland Airwaves Festival (Reykjavik, IJsland), SXSW (=South By South West Festival) (Austin, Texas, Amerika), Eurosonic Noordenslag (Groningen, Nederland), The Great Escape (Brighton, Engeland) en het Spot Festival (Aarhus, Denemarken).
In januari 2015 ging Electric Eye een week de Broen Studio te Bergen in om hun tweede album "Different Sun" op te nemen, die 5 februari 2016 via het Jansen Plateproduksjon label wordt uitgebracht.

"Different Sun" bevat 7 nummers, waarvan de eerste "Silent By The River" heet en hierin krijg ik een schitterende dansbare psychedelische poprock song te horen, die een licht hypnotiserend ritme bevat en deze wordt gevolgd door "All Of This Has Happened Before And Will Happen Again", waarin ik eveneens een heerlijke dansbare psychedelische poprock song te horen krijg, waarbij stil zitten geen optie is en deze loopt naadloos over in "Mercury Rise", een swingende poprock song, waar een zeer aanstekelijk ritme in zit, dat me in beweging zet.
Daarna schotelt de band me hun nieuwe single "Bless" voor en daarin laat de band me genieten van een fantastische dansbare hypnotiserende poprock song, die swingt als een trein (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna ik het eerste nummer van kant B hoor, getiteld "Heavy Steps On Desert Floor" en ook dit is een lekker in het gehoor klinkende dansbare licht psychedelische poprock song.
In "Never Fade Away" zet Electric Eye me een geweldige swingende dansbare hypnotiserende poprock song voor, waarbij ik op mijn stoel zit mee te swingen en in het laatste nummer, dat "Part One" heet, laat de band me opnieuw genieten van een verrukkelijk psychedelisch nummer, dat associaties met de muziek van Pink Floyd bij me oproept en in in een niet al te hoog hypnotiserend ritme wordt gespeeld.

"Different Sun" van Electric Eye bevat 7 fantastische psychedelische poprock nummers, die me van begin tot eind hebben weten te boeien en ik kan dit album dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van psychedelische rock en hypnotiserende ritmes houdt.