zondag 23 oktober 2022

Review: The Daggermen - Dagger In My Mind (Damaged Goods Records, 2022) (Garagerock)

The Daggermen uit Medway, Engeland werd op Rede Secondary School opgericht en bestond uit: Wolf Howard - drums, Dave Taylor - zang en sologitaar, Jonnny Barker - ritme gitaar (later basgitaar) en achtergrondzang en Terry - basgitaar.
Nadat Billy Childish de band had zien spelen, stelde hij hen voor om een EP op te nemen voor het Empire Records label, dat van The Milkshakes basgitarist Russ Wilkins was en deze verscheen onder de naam "Introducing The Daggerman".
Toen Terry naar Amerika verhuisde deed zich een bandbezettingswisseling voor en ging Jon basgitaar spelen.
In 1986 verscheen hun debuut album "Dagger In My Mind", dat in oktober 2022 via Damaged Goods Records opnieuw is uitgebracht en als LP met 12 nummers en als CD met 18 nummers, inclusief bonus single en demo opnamen verscheneen.

Het album begint met "It’s You I See", waarin The Daggermen een schitterende uptempo garagerock song met een hoge snelheid speelt, die gevolgd wordt door "What Do I Do For You", een swingende uptempo rock song met subtiele tempowisselingen en rhythm & blues invloeden en "There’s No Escaping", een uitstekende beat song met een hoog tempo, die aanzet tot dansen.
Daarna volgen "I’ve Been Hurt", een heerlijke uptempo garagerock song met een aanstekelijk dansbaar ritme, "I Have Lost Heart", een swingende song met een hoog dansgehalte en jaren 60 invloeden, "You Were Meant To Be", een uptempo rock song met een aanstekelijk terugkerend ritme en subtiele tempowisselingen en "Every Moment", een schitterende uptempo song, die aanzet tot dansen.
In het titel nummer "Dagger In My Mind" laat The Daggermen me genieten van een fantastisch instrumentaal nummer, dat met hoge snelheid wordt gespeeld (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), in "That Girl" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende song voorgezet, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, in "D’you Think Of Me" hoor ik de band een puike garagerock song spelen, die swingt, in "I Feel The Regret" schotelt de band me opnieuw een geweldige uptempo rock song, die beweging oproept en in het laatste nummer van de LP, "I’ve Been Searching", krijg ik een uptempo song met invloeden van het Beatles nummer "Things We Said Today" te horen.
Dan volgen de bonus nummers van de CD, die beginnen met "Now It’s You I Need", waarin de band nogmaals zo'n prima uptempo song speelt en deze bevat lichte invloeden van het nummer "She's Got Everything" van The Motions en dit nummer wordt gevolgd door "Ivor", een cover van de Who song "A Quick One".
Verder hoor ik "One More Letter", een schitterend uptempo instrumentaal nummer, "I Wish You Were Mine", een heerlijke uptempo song met een aanstekelijk tempo, "Bundle", eveneens een swingende uptempo rock song en "No Reason" en ook hierin zet de band me een lekker in het gehoor klinkende uptempo song voor, die een aanstekelijk ritme heeft en net als de andere nummers sterke invloeden van de jaren 60 garagerock muziek bevat.

"Dagger In My Mind" van The Daggermen staat vol uitstekende swingende uptempo nummers met jaren 60 invloeden, die naar mijn mening wel wat variatie hadden mogen hebben, maar waar ik desondanks toch erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van garagerock en muziek van de jaren 60 deze schijf dan ook zeer aan.