zondag 23 oktober 2022

Review: Vibravoid - The Presidents Of The Poison Air (Stoned Karma Records, 2022) (Psychedelisch)

Vibravoid werd in 1990 te Düsseldorf, Duitsland, opgericht en bestaat tegenwoordig uit: Christian Koch - zang en sologitaar, Frank Matenaar - drums en Dario Treese - orgel.
De band, die in 2020 zijn 30 jarige jubileum vierde, heeft zich muzikaal laten inspireren door o.a. (een vroege) Pink Floyd, Electric Prunes, Strawberry Alarm Clock en Spacemen 3 en talloze andere psychedelische progressieve rock bands.
Sinds 2000 heeft Vibravoid diverse LP's en CD's uitgebracht via verschillende labels, zoals: Triggerfish, Nasoni, Anzitisi Records, Krauted Mind Records, Herzberg Verlag, Sulatron, Fruits De Mer Records en sinds 2013 op hun eigen Stoned Karma Records.
2022 Is een productief jaar voor de band, die in 2022 de albums "Zeitgeist Generator" (2LP, CD, 1 maart), "Phasenvoid" (2LP, 2CD, 10 juni), "A Sparkle In The Twilight" (LP, CD, 8 juli), "The Clocks That Time Forgot" (LP, CD, 12 augustus) uitbracht en op 2 december 2022 volgt het vijfde op rij, getiteld "The Presidents Of The Poison Air", waarop 7 nummers staan en hiervan verscheen het titel nummer al op 27 februari van dit jaar als onmiddellijke reactie tegen de oorlog in Oekraïne.

Het album, dat zowel als LP, als CD en als digitale download verschijnt, begint met het titel nummer "The Presidents Of The Poison Air" en hierin brengt Vibravoid een fantastische psychedelische song met een gemiddeld tempo ten gehore, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "A Scearm In The Silence", een geweldige swingende uptempo song, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna volgen "When Tomorrow Becomes Today", een heerlijke uptempo song met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme en "The Terrible Techniques Of Herr Doktor Krieg", een verrukkelijke song met een gemiddeld tempo, surf en psychedelische ruimtelijke invloeden en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat aanzet tot dansen en eindigt met het geluid van luchtalarm.
In "Out Of Phase" laat Vibravoid me genieten van een heerlijke psychedelische song, die oproept tot beweging en spacerock invloeden heeft, in "Big City Small Town" zet de band me opnieuw zo'n schitterende swingende song met een aanstekelijk dansbaar ritme voor en in "Mother Heroin" krijg nogmaals zo'n puike psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme te horen, die licht hypnotisch klinkt en de laatste minuut voor het einde erg psychedelisch wordt.

"The Presidents Of The Poison Air" van Vibravoid staat vol verrukkelijke psychedelische nummers met maatschappelijke kritische teksten, waar ik vanaf de begin tonen erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van deze muzieksoort deze schijf dan ook zeer aan.