zondag 9 oktober 2022

Review: H. C Behrendtsen - H. C. Behrendtsen (Schatulle Bömm, 2022) (Experimenteel)

H. C Behrendtsen uit Leipzig, Duitsland bestaat uit: Hans Arnold - drums, Konni Behrendt - sologitaar en Christian Dähne - basgitaar.
De band bracht op 30 april 2020 hun digitale debuut EP "Raytrack Session" uit, die gevolgd werd door het digitale nummer "Ibiza / Heinz", dat op 11 maart 2022 verscheen en op 11 november 2022 brengt Schatulle Bömm hun debuut album "H. C. Behrendtsen" uit als LP, als CD, als cassette en als digitaal album.

Het album, dat 9 nummers bevat, start met "Ibiza/ Heinz", waarin H. C Behrendtsen een geweldige uptempo mix van jazz en experimentele muziek in een hoog tempo ten gehore brengt, die subtiele tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Modem", een zeer experimenteel nummer met een niet al te hoog tempo, dat na enkele minuten verandert in een stuk progressieve muziek en met hoge snelheid wordt gespeeld, om tegen het einde over te gaan in een langzamer tempo en "Labyrinth", een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat aanzet tot dansen en subtiele tempowisselingen heeft.
Daarna volgen "Vitamin", een swingend uptempo stuk rock met een terugkerend ritme, "Domino - Theorie", een rustig startend nummer met new age invloeden, dat na enkele minuten een terugkerend licht hypnotiserend ritme krijgt en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Kalimba", een schitterend experimenteel nummer met een gemiddeld tempo, progressieve invloeden, een terugkerend ritme en tempowisselingen.
In "Never Get High On Your Own Supply" schotelt H. C Behrendtsen me een heerlijke mix van pop en experimentele muziek voor, die afwisselende tempo's heeft, in "LiLiGeTiTi" krijg ik een verrukkelijk stuk progressieve muziek te horen, dat een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme heeft, dat na enkele minuten verandert in een prachtig stuk muziek met een rustig tempo, om tegen het einde van het nummer terug te keren naar het begin tempo en ritme en in "Weight" zet de band me een puik stuk progressieve muziek met lichte experimentele invloeden voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, subtiele tempowisselingen heeft en tegen het einde meer snelheid krijgt.

"H. C Behrendtsen" van H. C. Behrendtsen is een uitstekende plaat, die prima experimentele muziek met progressieve invloeden en terugkerende ritmes bevat en ik raad iedere liefhebber van deze genres dan ook aan eens te gaan luisteren naar deze schijf.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)