zondag 2 oktober 2022

Review: Tusmorke - Internett (Karisma Records, 2022) (Folk)

Tusmorke uit Skien, Telemark, Noorwegen werd in 1994 opgericht onder de naam Les Fleurs Du Mal, waarna in 2009 de bandnaam veranderde en tegenwoordig bestaat deze uit: HlewagastiR (Martin Nordrum Kneppen) - drums, The Phenomenon Marxo Solinas (Lars Fredrik Frøislie) - keyboards, Krizla (Kristoffer Momrak) - dwarsfluit en zang en Benediktator (Benedikt Momrak) - basgitaar en zang.
De band bracht hun debuut album "Underjordisk Tusmørke" in 2012 uit via Termo Records, waarna de volgende albums verschenen: "Riset Bak Speilet" (Svart Records 2014),
"Ført Bak Lyset" (Svart Records 2016), "Bydyra" (Karisma Records 2017), "Hinsides" (Svart Records 2017), "Osloborgerlig Tusmørke - Vardøger Og Utburder Vol. 1" (Karisma Records 2018), "Fjernsyn I Farver" (Karisma Records 2018), "Leker For Barn, Ritualer For Voksne" (Karisma Records 2019), "Nordisk Krim" (Karisma Records 2020), plus het split album Tusmørke vs Spectral Haze - "Elektriske Skrekkøgler Og Forhistoriske Framtidsfabler" (Duplicate Records 2015) en ook bracht de band enkele singles, een EP en een cassette in een beperkte genummerde oplage uit.
Op 7 oktober 2022 verschijnt hun album, dat met kinderen is gemaakt, "Internett" via Karisma Records als LP (19 nummers) in een beperkte oplage van 500 stuks op wit vinyl, inclusief een 12 pagina's boekje, als CD en als digitaal album, waarbij het vermelden waard is, dat de CD 2 extra nummers bevat.

Het album, dat geheel in het Noors gezongen wordt, start met "Satt I System", waarin Tusmorke een schitterende vrij rustige song met invloeden van computerspelletjes, folk en progressieve rock speelt en deze wordt gevolgd door "Det Beste For Budsjettet", een vrolijk klinkende uptempo song, die een aanstekelijk dansbaar ritme en tempowisselingen heeft, "Han Er Litterær", een song met wisselende tempo's en een hoog meezing gehalte en "Varslerduett", een song met een aanstekelijk ritme, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Daarna volgen "Vikaren", een song met een gemiddeld tempo en lichte progressieve invloeden, "Jakelstigen", een uptempo nummer met disco invloeden en de Noorse versie van "Vader Jacob", die progressieve folk invloeden heeft, "Vi Drikker Ikke Melk", een prima song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Vi Er Elever", een mooie vrij rustige song met lichte progressieve Oosterse invloeden.
Daarna volgen het als digitale single verschenen nummer "Maurenes Jenka", een geweldige psychedelische song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, "Undringstimen", een uitstekende folk song met elektro invloeden, die een terugkerend ritme heeft en alleen op de CD staat,  "Kunstig Intelligens", een folk song met een aanstekelijk ritme en "Den Nye Tida", een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die eveneens als digitale single is uitgebracht.
In "Synth Etisk" zet Tusmorke me een vrij trage song voor, die lichte folk invloeden heeft, in het als digitale single verschenen "Kunstig Uintelligens" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende song in een gemiddeld tempo voorgeschoteld, in "Gudenes Krig" laat de band me genieten van een verrukkelijke folk song en in "Verdensarvingen" schotelt de band me een vrolijk klinkende song in een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme voor.
Dan volgen het alleen op de CD uitgebrachte "Enki Dumuzi Absu", een uitstekende korte song met een vrij rustig tempo en een terugkerend ritme, "18 Før Flommen", een heerlijke song met een aanstekelijk vrolijk ritme en "Enkis Sang", een puike folk song met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo.
Verder hoor ik "Golem", een fantastische folk met een niet al te hoog tempo, een terugkerend ritme en duistere invloeden en "Kontakten Brytes", een prachtige folk song, die in een langzaam tempo wordt gespeeld en een aanstekelijk ritme heeft.

"Internett" van Tusmorke staat vol prima folk nummers met aanstekelijke ritmes met als uitschieter "Golem", waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre dan ook aan  eens naar deze schijf te gaan luisteren.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)