zondag 26 februari 2023

Review: Leagus - Flora Eallin (Is It Jazz? Records, 2023) (Jazz / Experimenteel)

Leagus uit Sámpi, Noorwegen, werd in 2013 opgericht en bestaat uit: Herborg Rundberg - piano en Kristian Svalestad Olstad - sologitaar.
Het duo bracht in 2026 hun debuut album "Lea Aigi" uit, die in 2019 gevolgd werd door "Naimaka" en op 28 april 2023 brengt Is It Jazz? Records hun derde album "Flora Eallin", dat 12 nummers bevat, uit en dit verschijnt als 2LP, als CD en als digitale download en hierbij is verder het vermelden waard, dat de muziek voor dit album geschreven werd voor een tien koppig orkest en het duo op dit album medewerking krijgt van het Nordnorsk Jazzensemble, dat bestaat uit: Fred Glesnes, Christer Jørgensen, Marianne Halmrast, Sondre A. Kleven, Arnfinn Bergrabb, Elina Waage Mikalsen, Ola Asdahl Rokkones, Frode Larsen, Herborg Rundberg en Kristian S Olstad.

Het album start met "Kime", waarin Leagus een prachtig rustig piano nummer speelt, waartussen experimentele elementen worden gevoegd en dit nummer gaat verder in "Flor", waarin de muziek iets meer snelheid krijgt en meer experimenteel wordt en progressieve jazz invloeden krijgt, om dan over te gaan in "Vann", een rustig experimenteel piano nummer.
Daarna volgen "Tendril" (dat 23 maart als digitale single verschijnt), een heerlijke jazz song met een gemiddeld tempo, zwoele zang en dansbare Zuid-Amerikaanse invloeden, "Nihkui", een uitstekende Zuid-Amerikaanse  song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme, die iets over de helft van het nummer meer experimentele jazz invloeden krijgt, om tegen het einde terug te keren in het begin tempo en ritme en "Vind", weer zo'n mooi rustig stukje jazz.
In "Pripyat" zet Leagus me een schitterend uptempo jazz nummer voor, dat swingt als een trein en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme heeft en enkele minuten voor het einde in een iets langzamer tempo over gaat, in "Geo" krijg ik een experimenteel stukje muziek te horen, in "Mykorrhyza" hoor ik het duo een schitterende trage song spelen en in "Eallin" schotelt Leagus me een prima rustig stuk muziek voor, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Verder volgen "Sol", een piano nummer met een langzaam tempo en zwoele zang en het als digitale single verschenen "Hyperion", een fantastisch swingend uptempo nummer, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en tot beweging aanzet.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)

"Flora Eallin" van Leagus staat vol spannende jazz met experimentele elementen, waarmee het duo me van begin tot einde heeft weten te boeien, waarvan ik "Hyperion" de uitschieter vind en ik raad iedere liefhebber van jazz deze schijf dan ook sterk aan.