zondag 5 februari 2023

Review: Leon Alvarado - Charging The Electric Dream (Melodic Revolution Records, 2022) (Elekronisch / Krautrock)

Multi-instrumentalist Leon Alvarado uit Texas, Amerika, bracht met behulp van diverse gastmuzikanten op 31 september 2009 zijn eerste solo album als CD en als digitaal album uit, getiteld "Plays Genesis And Other Original Stuff" en deze werd gevolgd door: "Strangers In Strange Places" (CD en digitale EP, 16 september 2014), "2014 Music From An Expanded Universe" (CD en digitale EP, 30 oktober 2014), "Persistence" (CD en digitale single, 15december 2015), "The Future Left Behind" (CD en digitaal album, 30 juli 2016) en "Launch Overture" (Alternate Edit) (digitaal nummer, 31 juli 2016), waarop hij op allemaal de hulp kreeg van gastmuzikanten.
Zo nam hij muziek op met onder andere: Rick Wakeman, Bill Bruford, Billy Sherwood en Jon Davison (allen uit Yes), John Goodsall (Brand X) en Trey Gunn (King Crimson), Jerry Marotta, Tony Levin (Peter Gabriel) en anderen.
Op 15 december 2022 verscheen zijn solo album "Charging The Electric Dream" als CD en als digitale download via Melodic Revolution Records en hierop speelt hij alle muziek zelf.

Het album, dat 7 nummers bevat, die in de loop der jaren opgenomen werden, start met "Alternate Frequencies", waarin Leon Alvarado prima langzaam elektronisch nummer ten gehore brengt, dat invloeden van de muziek van bands als Tangerine Dream bevat en een terugkerend ritme heeft, dat halverwege iets meer snelheid en melodische en krautrock invloeden krijgt en dit wordt gevolgd door "Megapolis", een heerlijk krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat na enkele minuten verandert in een rustig melodisch klinkend stuk muziek met lichte ruimtelijke invloeden, om tegen het einde terug te keren naar het begin tempo en ritme.
Daarna volgen "Space Glitter", een heerlijke mix van krautrock en dance met een aanstekelijk dansbaar ritme, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en "Orion", een uitstekend krautrock nummer met wisselende tempo's en dance invloeden, waarbij het moeilijk is om stil te blijven zitten, dat tegen het einde in een langzaam tempo over gaat.
In "The Rising Sun" zet Leon Alvarado me een duister klinkend nummer voor, dat in een traag tempo begint en na een minuut in een stuk krautrock met een gemiddeld tempo verandert, om na enkele minuten te veranderen in en luchtiger stuk muziek met iets meer melodie en tegen het einde weer traag wordt en in "The Electric Dream" krijg ik opnieuw een geweldig uptempo krautrock nummer met een licht hypnotiserend ritme te horen.
Als laatste nummer schotelt Leon Alvarado me een lekker in het gehoor klinkend krautrock nummer voor, dat traag begint en na enkele minuten over gaat in een swingend stuk muziek, dat aanzet tot dansen.

"Charging The Electric Dream" van Leon Alvarado staat vol geweldige krautrock nummers, waarmee hij me in de ban van zijn muziek heeft weten te houden en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)