zondag 31 maart 2024

Review: Anton Barbeau - An Introduction To Anton Barbeau (Fruits De Mer Records, 2024) (Progressief)

Anton Barbeau uit Sacremento, Californië, Amerika, heeft in de laatste 20 jaar ongeveer 20 albums gemaakt en werkte daarop samen met onder andere XTC, The Bevis Frond en The Soft Boys.
Zijn album "Sister Act" werd door The Sunday Times als album van het jaar bestempeld.
Anton, die tegenwoordig in Berlijn, Duitsland, woont, heeft in de loop der jaren diverse nummers via het Fruits De Mer Records label uitgebracht en zijn meest recente werk is het album "Polynormal AB" van 24 november 2023.
Fruits De Mer Records brengt op 22 april 2024 een gedeeltelijk overzicht van zijn werk als CD uit in de serie van "An Introduction To" uit onder de naam "An Introduction To Anton Barbeau" en op deze CD staan 19 nummers, waaronder 3 bonus nummers.

Het album begint met "Psychedelic Mynde Of Moses", waarin Anton Barbeau een mooie progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme ten gehore brengt en ditnummer wordt gevolgd door "Sometimes I Wish Iwas A Pretty Girl", een schitterende song met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo, "Out Of My Mind On Dope And Speed", een fantastische uptempo song met een terugkerend ritme en een hoog meezing gehalte, "Occupy" / "Divide", een heerlijke aanstekelijke song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en "When I Was 46", een lekker in het gehoor klinkende song, die een gemiddeld tempo en ruimtelijke invloeden bevat.
In "Dr.Crippen's Waiting Room" (Orange Bicycle) schotelt Anton Barbeau samen met The Honey Pot een schitterende swingende progressieve rock song voor, die diverse subtiele tempowisselingen bevat, in "Ziggy Stardust" (David Bowie) krijg ik een geweldige imitatie van de stem van Bowie en tevens een prima uitvoering van deze song te horen, in "Heaven Is In Your Mind" (Traffic) hoor ik Anton een licht psychedelische pop song in een gemiddeld tempo spelen en in "Secret Of The Wafer" zet hij me een schitterende psychedelische pop song voor, waarin de zang me zo nu en dan aan die van David Bowie doet denken.
Dan volgen "September Gurls" (Big Star), een lekker in het gehoor klinkende pop song, "Scary Monsters (And Super Creeps)" (David Bowie) en hierin laat Anton me nogmaals genieten van zijn zang kwaliteiten, die in dit vrij progressieve nummer volledig tot hun recht komen, "Sunshine Superman" (Donovan), een prima uitvoering van dit nummer, waarin hij op synthesizer en gitaar begeleid wordt en "Heavy Psychedelic Toilet", een verrukkelijke psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
Vervolgens hoor ik "Berlin School Of Doubt", een fantastisch swingend uptempo krautrock nummer, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft, "Pleasent Valley Sunday", dat hij samen met The Fishheads speelt, een geweldige cover van The Monkees hit, die een vrolijk dansbaar ritme heeft en "Beak", een puike song met een gemiddeld tempo en een eentonig hypnotiserend ritme, waarmee Anton Barbeau me in een lichte trance brengt.
Daarna volgen de bonus nummers "Cellar Car", een licht psychedelische song met een niet al te hoog tempo en zang die overeenkomsten heeft met die van David Bowie (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), "Third Eye", een prima niet eerder uitgebrachte song met een gemiddeld tempo dat tempowisselingen bevat en een aanstekelijk ritme heeft en "Trouble Was Born", een live te Glastonbury opgenomen nummer, dat met een gesproken intro begint, waarna hij een uitstekende folk song met een gemiddeld tempo speelt.

"An Introduction To Anton Barbeau" van Anton Barbeau staat vol geweldige progressieve songs, waar ik ontzettend van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.