maandag 7 april 2014

Review: Baby Guru - Marginalia (Inner Ear, 2014) (Psychedelische Pop)

Baby Guru is eind 2009 te Athene, Griekenland, opgericht door 3 vrienden, die een voorliefde hebben voor psychedelische muziek, krautrock, pop en Afrikaanse percussie, maar ook zijn ze gecharmeerd van rauwe garagerock, punk en elektro.
In 2010 trad de band, die bestaat uit: Prins Obi, King Elephant en Sir Kosmische, regelmatig in Athene op en maakte de EP's "Yogi Sister Vol.1" en "Yogi Sister vol.2", die beide gratis te downloaden waren en in maart 2011 gevolgd werd door hun debuut album "Baby Guru", dat via het Inner Ear label uit Athene verscheen en goede recensies kreeg.
Vervolgens schreven ze de soundtrack voor het theater stuk "Why I Killed My Best Friend" en maakten hun tweede album "Pieces", dat lovende recensies kreeg en in oktober 2012 door Inner Ear werd uitgebracht.
De distributie werd in Europa door het grote Rough Trade label gedaan en de band werd uitgenodigd om op Eurosonic Noorderslag en Europavox op te treden.
Anderhalf jaar na de release van "Pieces" ligt, sinds 24 maart 2014, hun nieuwe album "Marginalia" in de winkels en is verkrijgbaar als CD, Digitale uitgave en LP+bonus CD en net als op de vorige plaat speelt ook Christina als vierde onofficiële lid op het album mee.

"Marginalia" bevat 11 nummers, waarvan "Especially When" de eerste is en hierin laat de band me een lekker in het gehoor klinkende dansbare pop song horen, waarin enkele uitstekende tempowisselingen zitten, waardoor de muziek zo nu en dan lichtelijk psychedelisch wordt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik "Baby You're So Weird" te horen, waarin de zang door Christina wordt gedaan en de muziek een prima mix is van pop, elektronische muziek en zestiger jaren ritmes.
Dan hoor ik "Exegesis", een in het Grieks gezongen pop song, waarin de begeleiding tot halverwege het nummer minimaal is, doordat de band alleen gebruik maakt van een akoestische gitaar, maar daarna gaat de song over in een schitterende synthesizer song met een hypnotiserend ritme.
Vervolgens krijg ik de titel song "Maginalia" voorgeschoteld en hierin laat de band me een fantastisch swingend nummer horen, waarin Afrikaanse percussie gemixt wordt met elektronische muziek, dat in een afwisselend tempo gespeeld wordt.
In "Behaviour" laat de band me een vrij rustige lekker klinkende pop song horen, waarin ook nu weer enkele uitstekende tempowisselingen zitten en in "Explain" hoor ik Baby Guru een mooie rustige pop song spelen, die lichtelijk psychedelisch klinkt.
"We Need Some Space" had in de jaren 60 gemaakt kunnen zijn, maar ook zitten er invloeden van de jaren 80 in en de band doet me in deze schitterende song denken aan de Engelse band Nirvana, die eind jaren 60 een hit had met het nummer "Rainbow Chaser".
Met "Two Days Ago" laat de band me genieten van een swingende psychedelische pop song, waarin een licht hypnotiserend ritme zit en "Turtle Hearts" laat Baby Guru me invloeden van The Beatles horen, maar ook uit de jaren 80 en opnieuw van Nirvana.
"Anticipation" is een progressief klinkende pop song met psychedelische en jaren 80 invloeden, die swingt en "Most Of The Times" is een fantastische elektro song, die gecombineerd met Afrikaanse percussie ritmes een heerlijk stukje muziek opleveren.

Ik vind de CD "Marginalia" van Baby Guru een waardige opvolger van "Pieces" en ik heb genoten van de schitterende nummers, waar het album vol mee staat en daarom vind ik deze plaat dan ook een aanrader voor iedere muziekliefhebber.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten