maandag 21 april 2014

Review: La Piramide Di Sangue - Sette (Boring Machine Records / Sounds Of Cobra, 2014) (Psychedelische Rock)

La Piramide Di Sangue is een muziek ensemble uit Turijn, Italië, dat ontstaan is na het uitbrengen van de eerste solocassette van klarinet speler, percussionist Gianni Giublena Rosacroce, die een mix maakte van midden oosterse muziek en mediterraanse folklore.
De muziek van de band, die tegenwoordig uit 7 mensen bestaat, wordt gespeeld op twee gitaren, twee basgitaren, een klarinet, een synthesizer, diverse effecten, drums en percussie.
De band bracht in juli 2012 hun LP "Tebe" via het Turijnse Boring Machine Records label in samenwerking met het Sound Of Cobra label uit Berlijn, in een gelimiteerde oplage van 500 stuks rood vinyl uit, gevolgd in dat zelfde jaar door een tweede persing, die in een oplage van 200 stuks op zwart vinyl verscheen.
Hun nieuwe LP "Sette" is opnieuw een samenwerkings-project tussen Sound Of Cobra en Boring Machine Records geworden en is in april 2014 verschenen in een gelimiteerde editie van 600 exemplaren, die op 180 gram vinyl geperst zijn. (luister naar de teaser van dit album via de youtube link onder de recensie)

"Sette" bevat 7 nummers, waarvan de eerste "Baciati Dall' Acido" heet en hierin krijg ik een heerlijke instrumentale mix voorgeschoteld van Arabische drones, psychedelische rock en elektrische akoestische folk, die een hypnotiserend ritme bevat, waardoor ik al snel in een lichte trance kom, totdat de band plotseling een sneller tempo gaat spelen en de muziek heftiger wordt.
Het volgende nummer heet "Jetem" en hierin laat de band me genieten van een mix van spacerock, psychedelische rock en Arabische drones, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Non E' Mia E' Non Di Dio", waarin ik de band een geweldig swingend hypnotiserend psychedelisch instrumentaal rock nummer hoor spelen.
In "Aperti Alle Sette" schotelt de band me opnieuw een fantastisch swingend psychedelisch rock nummer voor, waarin folk invloeden de overhand hebben en het onmogelijk is om niet met de muziek mee te bewegen.
"Reggio Galassia" begint met mysterieuze spirituele Oosterse klanken, die me doen denken aan "Sprookjes van 1000 en 1 nacht" en "Ali Baba en de 40 rovers" en vergezeld gaan van een hypnotiserend drums ritme, waardoor ik wederom in een trance kom, totdat de band besluit om het roer om te gooien en een stuk experimenteler te gaan spelen, om vervolgens terug te keren naar het hypnotiserende ritme.
Daarna hoor ik "Esoterica Porta Palazzo", waarin de band een schitterende mix maakt van Arabische drones en psychedelische rock, die me ook nu weer aan zet met de muziek mee te bewegen en me in een lichte trance brengt.
Het laatste nummer van de LP heet "La Guerra Non Finira'" en hierin krijg ik een geweldig psychedelisch rock nummer te horen, dat een dansbaar ritme heeft en enkele uitstekende tempowisselingen bevat, waarmee de band me van begin tot eind in de greep heeft.

De LP "Sette" van La Piramide Di Sangue is een genot om te beluisteren en staat vol fantastische psychedelische hypnotiserende muziek, die elke liefhebber van psychedelische muziek minstens één keer beluisterd moet hebben, om tot dezelfde conclusie te komen als ik en ik kan iedereen deze schitterende plaat dan dus ook van harte aan bevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten