maandag 26 januari 2015

Review: Fogh Depot - Fogh Depot (Denovali Records, 2015) (Soundscapes / Jazz)

Fogh Depot is een Russische band uit Moskou, die uit 3 personen bestaat en begin 2015 hun debuut album met gelijknamige titel via het Denovali Records label uitbrengen.
"Fogh Depot" bevat 8 nummers, waarvan "Anticyclone" de eerste is.
Het nummer start met een eentonig synthesizer geluid, waarna de saxofoon in valt om na enkele minuten over te gaan in een avant-garde nummer met oosterse jazz invloeden, die in een gemiddeld tempo gespeeld worden.
Daarna hoor ik "Mining (BTC)", een heerlijke mix van ambient en soundscapes, die rustig start, maar naar het einde toe iets meer vaart krijgt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Nevalyashka", waarin ik een schitterende mix van jazz en soundscapes te horen krijg, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan volgt "Sagittarius" en hierin schotelt de band me een fantastisch stukje progressieve jazz voor, dat swingt als een trein, waarna ik "Orphan Drug" hoor, dat met lekker opzwepende drones klanken begint en in dit nummer laat de band me genieten van een geweldig mix van smooth jazz en soundscapes.
In "Tattoo" laat de band me een dansbare mix van jazz en soundscapes horen, waarin een licht hypnotiserend ritme zit en in "Dark Side Of The Monk" hoor ik een rustig gespeeld smooth jazz nummer, waarin ik heerlijk kan weg dromen.
Het laatste nummer van het album heet "Burning Beard" speelt de band opnieuw een uitstekende mix van soundscapes en jazz, die ook nu in een niet al te hoog  tempo ten gehore gebracht wordt en heel even experimenteel wordt.

Het debuut album van Fogh Depot staat vol uitstekende jazz, die gemixt met de soundscapes voor een aangenaam stukje muziek zorgen en ik kan liefhebbers van beide genres dan ook aanraden, dit album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten