maandag 26 januari 2015

Review: Kalamata - Kalamata (Zygmatron Music, 2014) (Stoner)

Kalamata is een instrumentale stonerrock band uit Hildesheim, Duitsland, die in 2013 werd opgericht en bestaat uit: Petere Jaun - sologitaar, Olly Opitz - drums en Maik Blümke - basgitaar.
Sinds hun eerste optreden begin 2014, krijgt de band er geen genoeg van om onderweg naar nieuwe optredens te zijn en behalve door Duitsland, toerde de band eveneens door Tjechië en zal in 2015 optredens doen in Denemarken en Griekenland.
Op hun debuut CD "Kalamata", die ook als download verkrijgbaar is, staan 7 nummers, die achter elkaar gelezen de zin "You Have To Die Soon Mother Fucker" vormen.

Het eerste nummer heet dus "You" en hierin laat Kalamata me een rustig startend stoner nummer horen, dat in een herhalend ritme speelt en na enkele minuten een stuk heftiger en iets sneller wordt, echter zonder van ritme te veranderen, maar halverwege het nummer wordt dit verder uitgebouwd en krijg ik een geweldig stuk stevige stonerrock voorgeschoteld, dat swingt. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "Have", waarin de band een stevig zwaar klinkend nummer laat horen, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt een een licht hypnotiserend ritme bevat, waarna ik "To" te horen krijg, dat de band langzaam opbouwt en steeds heftiger wordt, om vervolgens terug te keren naar een rustiger tempo.
Dan hoor ik "Die" en hierin gaat de band verder met het maken van hun stevige stonerrock in een gemiddeld tempo, waarin enkele prima tempowisselingen zitten, die het nummer spannend houden.
In "Soon" laat de band me genieten van een swingend nummer, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en in "Mother" speelt Kalamata een fantastisch stevig hardrock nummer in een vrij snel tempo.
Het laatste nummer "Fucker" wordt weer in een gemiddeld tempo gespeeld en ook hier krijg ik weer een heerlijk stevig stonerrock nummer te horen, waarin ik als het ware in de muziek gezogen wordt.

Kalamata heeft me met hun debuut CD op een uitstekend stukje stonerrock weten te trakteren en ik kan elke liefhebber van dit genre aanraden, deze geweldige CD eens te gaan beluisteren, om misschien tot dezelfde conclusie te komen als ik; fantastisch!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten