vrijdag 29 mei 2015

Review: Mos Generator - In Concert 2007-2014 (Listenable Records, 2015) (Hardrock, Stoner)

Mos Generator werd in de winter van 2000 te Port Orchard, Washington, USA, opgericht door Tony Reed - zang, sologitaar en keyboards.
Samen met Scooter Haslip - basgitaar en zang en Shawn Johnson - drums vormt hij de band, die sinds 2002 via diverse platenmaatschappijen muziek op de markt brengt.
Hun debuutalbum "Mos Generator" (CD) verscheen in 2002 via Music Abuse Records, waarna in 2004 "Live At The Manette" (CD) in een beperkte oplage van 100 hand genummerde exemplaren via dit zelfde label werd uitgebracht.
Vervolgens verscheen "The Late Great Planet Earth" op LP in oktober 2005 via Undersea/Music Abuse Records, op CD in de USA in maart 2006 via South Spit Records en in Duitsland in april 2006 via Nasoni Records inclusief een poster, plus de heruitgave op vinyl in 2008 via Roadburn Records.
Daarna verschenen de CD "The Vault Sessions" (2006, Music Abuse Records), "Tales From The Vault" (2007, 10" vinyl picture disc, Flotation Records), "Songs For Future Gods" (2007, Small Stone Records (CD), Roadburn Records (LP)), "Destroy! The Mos Generator" (2008, CD en 2LP, RxEvolution Recordings), "Mos Generator 10 Years Anniversary Deluxe" (2011, CD/LP/Download, Ripple Music), "Nomads" (2012, CD/LP, Ripple Music), "In Concert" (2013, LP, Lay Bare Recordings), "Live In Europe" (2013, cassette, Lame Is Me), "Electric Mountain Majesty" (2014, CD/LP, Listenable Records), "Electric/Nomads Demos" (2014, LP, Privé uitgave van 100 stuks, hand genummerd en gesigneerd) en in april 2015 de CD/2LP "In Concert 2007-2014" via het Listenable Records label.
Verder bracht de band de single "Step Up"/"Godhand Iommi" (2008) plus een aantal split singles uit met onder andere: Seedy Jesus (2013), Ancient Warlocks (2013), Teepee Creeper (2014), Isaak (2015) en Daily Thompson (2015).
De opnamen van de nummers op de CD/LP "In Concert 2007-2014", werden op verschillende plaatsen en jaren in Amerika en Europa gemaakt, waarvan de meeste in de Rockfabrik te Nuremberg, Duitsland op 25 maart 2013, terwijl op de ander lokaties slechts 1 nummer werd opgenomen, waaronder Winterland te Bremerton, Washington, USA (2007), het Roadburn Festival te Tilburg, Nederland (2008), Coog's Budget Tapes & Discs te Port Angeles, Washington, USA (2011), Rendezvous Tavern te Port Orchard, Washington, USA (2013) en Freak Valley Festival te Siegen, Duitsland (2014).

Het album bevat 14 nummers, waarvan de eerste 7 op 25 maart 2013 live in de Rockfabrik te Nuremberg opgenomen zijn en daarvan is "Lumbo Rock" de eerste.
Hierin krijg ik een lekkere stevige hardrock song te horen, die swingt als een trein en me aan de muziek van de hardrock bands uit begin jaren 70 doet denken en gevolgd wordt door "Cosmic Ark", een heerlijke hardrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en enkele prima subtiele tempowisselingen bevat en in dit nummer zijn invloeden van Ozzy Osbourne en Black Sabbath sterk hoorbaar.
Daarna krijg ik "Lonely One Kenobi" te horen en ook in dit uitstekende afwisselende nummer doet de muziek me aan die van Black Sabbath denken, maar ook in  lichte mate aan die van Kiss en dit wordt gevolgd door "Silver Olympus", waarin de band me een schitterende stevige hardrock song voorschotelt, die in een vrij hoog tempo mijn gehoorgang binnen dringt en me laat genieten van de swingende klanken van de muziek. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgt "On The Eve" en hoor ik de band een geweldige song spelen, die me opnieuw aan de muziek van Kiss doet denken en ook dit nummer swingt en wordt afgesloten met zware trage klanken.
In "Godhand Iommi" laat de band me genieten van een instrumentaal stukje hardrock, waarbij de hoofdrol voor de sologitaar is weggelegd en ik vermoed dat dit een eerbetoon is aan Tommy Iommi van Black Sabbath, waarna "This Is The Gift Of Nature" volgt, waarin de invloed van Black Sabbath sterk hoorbaar is en de muziek in het begin stevig is, maar na een tempowisseling een korte tijd in een langzaam tempo gespeeld wordt, om dan weer te versnellen en af te sluiten in hetzelfde stevige tempo als in het begin.
In "Beyond The Whip" hoor ik een song, die op 31 mei 2014 op het Freak Valley Festival te Siegen, Duitsland is opgenomen en hierin krijg ik een snelle heftige hardrock song te horen, die swingt en gevolgd wordt door "Step Up"/"Jam", een nummer uit 2013, dat op 5 oktober in de Rendezvous Tavern, Port Orchard gespeeld werd en ook in dit nummer laat de band me een lekkere stevige hardrock song horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en me aan de muziek van Black Sabbath doet denken.
Vervolgens krijg ik een opname van 5 november 2011 te horen, getiteld "Acapulco Gold", waarop de band wordt bijgestaan door Joe White op keyboards.
Deze song klinkt vrij commercieel en de zang daarop lijkt in het geheel niet op die van voorgaande nummers, althans in het begin niet, maar als de muziek steviger wordt, haalt Tony dat niveau wel weer en hoor ik een prima song, waarna ik "Breaker" te horen krijg en hierin speelt de band een schitterende swingende uptempo hardrock song, die op het Freak Valley Festival is opgenomen.
Daarna hoor ik "Sleeping Your Way To The Middle"/"Jam" (Winterland, Bremerton, Washington, 23 juni 2007), waarin de band me bijna 10 minuten laat genieten van hun uitstekende hardrock, waarbij de band associaties bij me oproept van de muziek van Kiss en Black Sabbath, maar ook tijd maakt om een geweldige jam te laten horen.
In "Dying Blues", dat op 19 april 2008 in Roadburn te Tilburg, Nederland, is opgenomen speelt de band een rock song in een niet al te hoog tempo en in het laatste nummer "Electric Mountain Hajesty", van het Freak Valley Festival, krijg ik weer zo'n lekker in het gehoor klinkende hardrock song te horen, die swingt als een trein, waardoor stil blijven zitten geen optie is.

Het album "In Concert 2007-2014", van de Amerikaanse band Mos Generator, staat vol heerlijke hardrock songs, die me geen seconde verveeld hebben en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan iedere liefhebber van dit genre.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten