zaterdag 18 januari 2020

Review: Anvil - Legal At Last (AFM Records, 2020) (Hardrock)

Anvil uit Toronto, Canada werd in 1978 opgericht door Steve "Lips" Kudlow - zang en sologitaar, Robb Reiner - drums en Dave "Squirrely" Allison – sologitaar en achtergrond zang (1978–1989) en na diverse bezettings wisselingen is Chris Robertson sinds 2014 hun vaste basgitarist.
De band, die tegenwoordig een trio is, bracht in de loop der jaren 17 studio, 1 live en 3 compilatie albums uit en op 14 februari 2020 verschijnt hun 18de studio album "Legal At Last", dat 12 nummers bevat, via AFM Records als CD en als LP, waarvan er op zwart, blauw, goud kleurig, turquoise en Geel-wit gespetterd vinyl worden geperst en tevens verschijnt het album in een beperkte oplage in een doos.

Het eerste nummer van de plaat is de titel song "Legal At Last", waarin de band een stevige hardrock song ten gehore brengt, die met hoge snelheid gespeeld wordt en enkele subtiele tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "Nabbed In Nebraska", een een stevige rock song, die tempowisselingen bevat en een aanstekelijk dansbaar ritme met een hoog meezing gehalte heeft.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgen "Chemtrails", dat eveneens in een hoog tempo gespeeld wordt, swingt en subtiele tempowisselingen heeft, "Gasoline", een schitterende rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en sterke invloeden van Black Sabbath bevat, "I'm Alive", een swingende uptempo rock song met rock & roll invloeden en "Talking To The Wall" en ook hierin ligt het tempo hoog en is de muziek stevig en swingend.
In "Glass House" zet Anvil me een weer zo'n heerlijke stevige hardrock song voor, die swingt en een aanstekelijk ritme heeft, in "Plastic In Paradise" krijg ik een zware rock song te horen, die subtiele tempowisselingen bevat en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Bottom Line" laat de band me nogmaals een swingende uptempo rock song horen.
Verder volgen "Food For The Vulture", waarin de band het tempo hoog houdt, "When All's Been Said And Done", een zware stevige rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "No Time" en hierin speelt de band opnieuw een swingende uptempo rock song, waarbij stil zitten niet mogelijk is.

"Legal At Last" van Anvil is bevat hoofdzakelijk uptempo hardrock songs met maatschappij kritische teksten, die swingen en me als muziek in de oren klinken en ik kan deze heerlijke plaat dan ook van harte aanbevelen aan alle liefhebbers van hardrock.