zondag 26 januari 2020

Review: DeadRisen - DeadRisen (AFM Records, 2020) (Heavy Metal)

DeadRisen uit New Jersey, Amerika, werd door Rod Rivera - sologitaar en Mike Lepond - basgitaar opgericht.
Samen met Will Shaw - zang, Tony Stahl - keyboards en Dan Prestup  drums vormen ze de band, die op 13 maart 2020 het debuut album "DeadRisen", waarop 10 nummers staan, via AFM Records als CD uitbrengt.

Het eerste nummer van het album heet "Risen Death A D" en hierin speelt de band een geweldig kort intro, dat mystieke Oosterse en klassieke invloeden heeft, waarna het geweld losbarst in "Prophecy", een heftig heavy metal nummer, dat met hoge snelheid gespeeld wordt en enkele tempowisselingen bevat.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgen "Destiny", eveneens een vrij snelle rock song, die een melodisch ritme heeft en tempowisselingen bevat, "The Maker", waarin de band een uptempo rock nummer speelt met tempowisselingen, lichte Spaanse invloeden en een terugkerend ritme en "Reach For The Sun", een fantastische melodische rock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
In "Visions" begint de muziek rustig, om al snel te veranderen in een vrij heftige uptempo rock song met melodische invloeden en in "Chains Of Time" speelt DeadRisen nogmaals een snelle heavy metal song, die melodische invloeden bevat en swingt.
Dan volgen "Fear And Fury", een uitstekende rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en melodische invloeden heeft, "But You", een geweldig heftig stukje rock, dat vervorming op de zang heeft, enkele tempowisselingen bevat en een hoog bevat en "For Whom The Bell Tolls", een heerlijke swingende uptempo rock song, waar een terugkerend melodisch ritme in zit, dat vlak voor het einde in een rustig verandert.

"DeadRisen" van DeadRisen is een uitstekend debuut album, dat vol uptempo heavy metal nummers staat, die melodische invloeden hebben en ik kan deze CD dan ook aanbevelen aan elke liefhebber van deze muzieksoort.