maandag 2 november 2020

Review: Prairie - And The Bird Said: Cut Me Open And Sing Me (Denovali Records, 2020) (Avant Garde)

Prairie is het project van de Nederlandse multi-instrumentalist Marc Jacobs, die tegenwoordig in Brussel, België woont. 
Op 1 januari 2013 bracht hij zijn debuut via het Spank Me More Records label uit met het 10" vinyl mini album "I'm So In Love I Almost Forgot I Survived A Disaster", dat in een beperkte oplage van 300 stuks werd geperst en tevens als CDr promo en als digitale download verscheen en deze werd op 27 februari 2015 gevolgd door: "Like A Pack Of Hounds", die, inclusief de EP via het Shitkatapult label als LP en als CD werd uitgebracht, waarna op 27 april 2018 zijn album "After The Flash Flood" via het Denovali Records label als CD, als LP en als digitale download verscheen, dat op 14 september 2018 de opvolger "After the Flash Flood Remixes" als digitale download kreeg en op 30 oktober 2020 kwam zijn album "And The Bird Said: Cut Me Open And Sing Me", dat 9 nummers bevat, via Denovali Records uit als LP, CD en dd.

Het album begint met "Boy's First Kill" waarin Prairie met een traag eentonig repeterend ritme start, dat na enkele minuten zware elektronische geluiden bijgevoegd krijgt en tegen het einde iets meer snelheid krijgt en dit wordt gevolgd door "Cut Me Open", een rustige song met een terugkerend ritme (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Facing The Laccadive", dat met een stuk field recording begint, waarin vogel geluiden waar te nemen zijn, om na enkele minuten over te gaan in een stukje avant garde met experimentele en vogel geluiden.
Daarna volgen "Alpine Swift", een mix van avant garde en elektronische geluiden, die een gemiddeld tempo heeft en "(Camargue)", een field recording met geluiden van de wind aan zee.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
In "One Eyed Cage" zet Prairie me een eentonig avant garde nummer in een niet al te hoog tempo voor en in "Tendress" krijg ik een geweldig zwaar stuk muziek voorgeschoteld.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Dan volgen "View/Viewer", een heerlijk rustig avant garde nummer met zo nu en dan gesproken tekst, dat halverwege over gaat in een fantastisch zwaar stuk en een post apocalyptische sfeer oproept en "(Indio Maíz, Nicaragua)", een field recording met subtiele vogel geluiden.

"And The Bird Said: Cut Me Open And Sing Me" van Prairie is een uitstekende plaat, die naar mijn mening zekert bij liefhebbers van avant garde in de smaak zal vallen en ik kan hen deze schijf dan ook zeer aanraden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten