maandag 21 december 2020

Review: Robot God - Silver Buddha Dreaming (Kozmik Artifactz Records, 2020) (Stoner / Psychedelisch)

Robot God uit Sydney, Australië, bestaat uit: Tim Pritchard - drums, Raff Iacurto - sologitaar en zang en Matt Allen - basgitaar, synthesizer en zang.
De band bracht op 1 oktober 2020 hun debuut album "Silver Buddha Dreaming", dat 8 nummers bevat, als digitale download uit, dat via Kozmik Artifactz Records op 11 december als LP in een beperkte oplage op 180 gram vinyl verscheen.

Het album begint met het titel nummer "Silver Buddha Dreaming", waarin de band een geweldige psychedelische song ten gehore brengt, die in een rustig tempo wordt begonnen en na meer dan een minuut meer snelheid krijgt, invloeden van stoner bevat en een aanstekelijk ritme heeft, om gevolgd te worden door "Sky Fire", een fantastisch stevig instrumentaal rock nummer met een terugkerend ritme, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en sterke invloeden van de jaren 70 bands heeft.
Daarna volgen "Peyote Sunrise", een schitterend licht psychedelisch instrumentaal stoner nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme, dat een licht trance oproept en "Unified Field", eveneens zo'n puik instrumentaal stoner nummer met een gemiddeld tempo, dat dezelfde jaren 70 sfeer uitstraalt als voorgaande nummers.
In "Meaningful Life" krijg ik een nogmaals een instrumentaal rock nummer voorgeschoteld, dat een aanstekelijk swingend ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is en in "Volcano Bleeds" laat Robot God me genieten van een verrukkelijke uptempo song, die invloeden van het nummer "One Of These Days" van Pink Floyd en spacerock heeft, een terugkerend ritme bevat en swingt als een trein.
Verder volgen "Pilgrimage To Stoned Henge", een uitstekende stonerrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en "Return Of The Red Yeti", een swingend uptempo rock nummer, dat acid invloeden heeft en iets na de helft van het nummer in een trager tempo wordt gespeeld, waardoor de nadruk meer op de stoner gedrukt wordt, waarbij tevens lichte spacerock invloeden zijn waar te nemen, om tegen het eind terug naar het uptempo te keren.

"Silver Buddha Dreaming" van Robot God is een heerlijke plaat om te beluisteren en ik kan liefhebbers van zowel stoner als psychedelische rock deze schijf dan ook sterk aanbevelen.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)