maandag 14 december 2020

Review: Various Artists - Head Music 2 (Strange Fish Records, 2020) (Krautrock / Elektronisch / Progressieve Rock)

In april 2012 bracht Strange Fish Records (Fruits De Mer Records) het 2LP album "Head Music" uit en deze werd in 2013 gevolgd door de dubbele 7" single "Shrunken Head Music" en in 2020 verscheen het album "Head In The Clouds" als 2LP + 2CD en op alle drie de uitgaven was het thema krautrock en elektronische muziek van Duitse bands uit de jaren 70.
De volgende uitgave in deze serie heet "Head Music 2" en deze wordt op 31 december 2020 via Strange Fish Records als 3LP uitgebracht op gekleurd vinyl en bevat 17 nummers.

Het album begint met "Between The Eyes" van Amon Duul II, dat door Vespero uit Rusland wordt uitgevoerd en hierin speelt de band een uitstekende progressieve elektronische song met spacerock invloeden, die een terugkerend ritme bevat en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en iets over de helft in een rustiger tempo over gaat en dit wordt gevolgd door "Krautrock" (Faust), een schitterend progressief rock nummer met een terugkerend ritme, dat door Das Blaue Palais (Duitsland) uitgevoerd wordt en "Rucksturz" (Agitation Free) van Tony Swettenham (Engeland), die een heerlijk elektronisch nummer in een niet al te hoog tempo ten gehoren brengt, dat lichte duistere filmmuziek invloeden heeft.
Daarna volgen Gary Grace (Amerika) met "Surrounded By The Stars" (Amon Duul II), een geweldig progressief zigeunerjazz nummer met een terugkerend ritme, dat tempowisselingen heeft, Revbjelde (Engeland) met "Dreaming Girls" (Embryo), een fantastisch elektronisch nummer met lichte jazz, Oosterse en krautrock invloeden, dat een terugkerend ritme heeft en Das Blaue Palais met "Dedicated To Wernher Von Braun" (Mythos), een mix van krautrock en progressieve rock, die in een gemidddeld tempo gespeeld wordt en een terugkerend ritme bevat en lichte psychedelische invloeden heeft.
In "Castle In The Air" (Eloy) laat Vespero  me genieten van een verrukkelijke swingende symfonische rock song, die in een hoog tempo wordt gespeeld en tempowisselingen bevat en in "Father Cannot Yell" (Can) van Jay Tausig (Amerika) krijg ik een puike uptempo mix van krautrock en progressieve rock voorgezet, die swingt als een trein.
Dan volgen Das Blaue Palais met "Snow Your Thirst And Sun Your Open Mouth" (Amon Düül), een prachtig rustig elektronisch nummer, dat een aanstekelijk ritme heeft, Schizo Fun Addict (Amerika) met het eigen nummer "Galactic Joke Part D" (inspired by the Cosmic Jokers), een geweldig elektronisch stuk muziek met psychedelische invloeden, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een terugkerend ritme bevat en The Legendary Flower Punk (Rusland) met "Sonnenrad" (Michael Rother), die een heerlijk elektronisch nummer in een niet al te hoog tempo speelt.
Vervolgens hoor ik "One Morning" (Brainticket), een prima song, die in een rustig tempo op synthesizer gespeeld wordt door Rob Gould, "Neon Lights" (Kraftwerk), een mooie vrij rustige song met spacerock invloeden, die door Maat Lander (Rusland) uitgevoerd wordt en "Autobahnmelodie" (Kraftwerk) van Spurious Transients (Wales), die een uitstekende eigen interpretatie van deze cover laat horen.
Verder volgen Black Tempest (Engeland) met "Nights Of Automatic Women" (Edgar Froese), een verrukkelijk uptempo elektronisch nummer met kratutrock invloeden.dat een licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft en eindigt met het geluid van een klankschaal, The Arthur Park (Engeland) met "Moonshake" (Can), een schitterende symfonische krautrock song, die een dansbaar ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en Spurious Transients met Autobahn Verkehrsgeräusche" (Kraftwerk), een lekker in het gehoor klinkend kort stukje van dit nummer.

"Head Music 2" van Various Artists staat vol schitterende muziek, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van elektronische, progressieve rock en krautrock deze 3LP dan ook zeer aanraden.