zondag 19 mei 2024

Review: Uncle Acid And The Deadbeats - Nell’ Ora Blu (Rise Above Records, 2024) (Progressieve Rock)

De band Uncle Acid & The Deadbeats, die in 2009 werd opgericht, komt uit Cambridge, Engeland en bestaat uit: Kevin (K.R.) Starrs (ook wel bekend als Uncle Acid) - zang, sologitaar en orgel, Yotam Rubinger - slaggitaar en zang, Itamar Rubinger - drums en Dean Millar - basgitaar.
Muzikaal is de band sterk beïnvloed door de muziek van bands als The Beatles, Black Sabbath, Alice Cooper, Blue Cheer, Blue Öyster Cult, MC5 en The Stooges en de naam Uncle Acid werd bedacht door Rusty Day, die de zanger van  de band Cactus was en later de band Uncle Acid And The Permanent Damage Band oprichtte.
Het debuut album van Uncle Acid & The Deadbeats, "Volume 1", verscheen in 2010 en werd in 2012 gevolgd door "Blood Lust" en in 2013 door "Mind Control".
Ook verschenen er diverse singles zoals: "Poison Apple" (2013), "Mind Crawler" (2013), "Runaway Girls" (2014) en "Waiting for Blood" (2015) plus "Christmas Killer", die onder de bandnaam Sharon Tate Experience werd uitgebracht en op het verzamelalbum "Something In The Water - A Rise Above Compilation" uit 2013 verscheen het nummer "Down To The Fire".
Het album "The Night Creeper" werd begin 2015 in de Toe Rag Studio's onder leiding van Liam Watson (White Stripes, Tame Impala, Electric Wizard) opgenomen en bevat 10 nummers.
Het Rise Above Records label bracht 13 oktober 2017 het debuut album "Vol.1" van de band opnieuw uit, nadat het op vrijdag 13 februari 2010 (precies 40 jaar
na Black Sabbath's debuut album) in een zeer beperkte oplage van 30 stuks op CD-R was verschenen.
"Vol.1", dat 8 nummers bevat, verscheen op 180 gram, zowel op rood als op wit vinyl en bevat een boekje en tevens werd het album op CD uitgebracht.
Op 12 oktober 2018 verscheen het album "Wasteland", waarop 8 nummers staan, via Rise Above Records, op 28 juli 2023 bracht dit label hun live album "Slaughter On First Avenue" uit als 2LP in diverse kleuren en aantallen en als 2CD en als digitaal album en op 10 mei 2024 verscheen hun album "Nell’ Ora Blu" via Rise Above Records als 2LP op turquoise vinyl, als 2LP op  en als CD.

Het album, dat 19 nummers bevat, begint met "Il Sole Sorge Sempre", waarin Uncle Acid And The Deadbeats een schitterend zwaar progressief instrumentaal nummer in een vrij traag tempo ten gehore brengt, dat een terugkerend ritme heeft en iets over de helft licht hypnotiserend wordt en dit nummer wordt gevolgd door "Giustizia Di Strada - Lavora Fino Alla Morte", dat met gesproken tekst begint, waarna de band een prachtig rustig nummer met een aanstekelijk ritme speelt, "La Vipera", een uitstekende  song met een gemiddeld tempo en een ritme waarbij stil zitten niet aan de orde is en "Vendetta (Tema)", een lekker in het gehoor klinkend instrumentaal nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme.
Daarna volgen "La Bara Restera Chiusa", een mooi langzaam nummer met een terugkerend ritme en een gesproken tekst, "Cocktail Party", een kort nummer met een gesproken tekst en film muziek invloeden, "Il Tesoro Di Sardegna", een instrumentaal nummer met een gemiddeld tempo en lichte jazz invloeden en het titel nummer "Nell 'Ora Blu", een langzaam instrumentaal stuk muziek dat een terugkerend ritme heeft.
In "Il Chianmante Silenziozo" zet Uncle Acid And The Deadbeats me opnieuw een traag nummer met een gesproken tekst voor, in "Tortura Al Telefono" krijg ik een langzaam instrumentaal stuk muziek te horen, dat iets voor de helft meer tempo en een terugkerend ritme krijgt, in "Pomeriggio Di Novembe Nel Parco - Occhi Che Osservano" hoor ik de band een verrukkelijk langzaam nummer spelen, dat een gesproken tekst en invloeden van film muziek bevat en enkele minuten voor het einde meer snelheid krijgt, om te veranderen in een heerlijke progressieve pop song met een aanstekelijk ritme en in "Il Retorno Del Chiamante Silenzioso" laat de band me genieten van een elektronisch nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme
Dan volgen "Solo La Morte Ti Ammanetta", een prima pop rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, "Il Gatto Morto", een fantastisch vrij langzaam nummer met film muziek invloeden, waarin weer een gesproken tekst voor komt, "Guidando Veloce Verso La Campagna", een geweldig swingend uptempo nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en jazz invloeden, waarbij stil zitten geen optie is en "L'Omicidio", een experimenteel stukje muziek met een gesproken tekst.
Verder hoor ik "Resti Umani", een geweldig zwaar nummer, dat een begrafenis sfeer oproept, "Sorge Anche Il Sole", een langzaam nummer met een terugkerend ritme en een gesproken tekst en "Ritorno All'Oscurità", een kort melodisch stuk muziek met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.

"Nell’ Ora Blu" van Uncle Acid And The Deadbeats staat vol schitterende muziek met invloeden van progressieve rock, jazz en film muziek met Italiaanse teksten, die  "Guidando Veloce Verso La Campagna" als uitschieter heeft en ik raad iedere muziekliefhebber deze meesterlijke schijf van harte aan.(luister naar dit album via de youtube link onder de recensie)