maandag 23 juli 2012

Review: Vespero - Subkraut (RAIG, 2012)(Progrock/Spacerock)

Vespero werd in 2003 in Astrakhan, zuid Rusland opgericht en brengt sinds 2004 muziek uit, zowel in eigen beheer, als via maatschappijen.
De band onderging sinds hun oprichting diverse keren bezettingswisselingen en bestaat uit: Ivan Fedotov – drums en percussie, Arkady Fedotov – basgitaar, synthesizer, fluit en achtergrond zang, Alexander Kuzolev – gitaar, effecten en elektonica en Alexei Klabukov – arpeggiator, keyboards en mellotron.
Op deze CD worden ze bijgestaan door Ilya Semyonov - drums en percussie, Alexei Esin - sopraan saxofoon, Elena Belozyorova - arpeggiator en Vladimir Belov - cello.
“Subkraut”, uit 2012, is hun 4e CD, die via R.A.I.G. verschenen is en deze CD bevat 6 lange nummers, waarvan het elf en een halve minuut durende "The Strangest Thing In The Ocean" de eerste is.
De band heeft me met dit fantastische spacerock nummer vanaf de begin tonen al in zijn greep door het monotone repeterende geluid van de basgitaar, dat een hypnotiserende uitwerking op me heeft.
Vervolgens krijg ik "Anpeilen!" te horen en dit is een schitterend progrock nummer, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt, waarbij de band gebruik maakt van 2 drummers, een saxofoon, een arpeggiator en opnieuw het ritme van een hypnotiserende basgitaar.
Daarna volgt "Underwater", een fantastisch progressief spacerock nummer, dat net als voorgaand nummer in een hoog tempo gespeeld wordt, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en meer dan 13 minuten duurt.
Dan hoor ik "Target Selection", dat een erg spannend klinkend nummer is met geweldige percussie, een hypnotiserend ritme van het keyboard en daar tussendoor allerlei verrassende synthesizer geluiden, waardoor het ook spannend blijft.
Ook het volgende nummer, "Angriff, Ran, Versenken!", waarbij een mix van prog- en spacerock gemaakt wordt, bevat weer een monotoon ritme, dat vanaf begin tot eind herhaald wordt, waardoor mijn aandacht daar min of meer op gefocust blijft, maar toch laat ik ook de rest van de band in een hoog tempo hun schitterende muziek mijn hoofd in blazen.
"ALARM ... The Art Of Positive Thinking" heet het laatste nummer van deze CD en nog steeds is het onmogelijk stil te blijven zitten bij deze spacerock, waar ik maar niet genoeg van kan krijgen.
"Subkraut" gaat zeker tot de beste CD's van dit jaar gerekend mogen worden en is een CD die ik nog veel zal gaan  draaien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten