maandag 26 maart 2018

Review: Die Wilde Jagd - Uhrwald Orange (Tapete Records, 2018) (Krautrock)

Die Wilde Jagd werd in Berlijn, Duitsland opgericht door Ralph Beck - synthesizer uit Düsseldorf en Sebastian Lee Philip - elektronica uit Berlijn, nadat ze elkaar in 2006 te Düsseldorf in Salon des Amateurs, een ontmoetingsplaats voor artiesten en bands, die nieuwe en experimentele muziek maken, hadden ontmoet.
Na hun ontmoeting kwamen ze regelmatig samen om muziek te maken, die in Beck's studio werd opgenomen en dat resulteerde in 2015 in hun eerste album.
Hun debuut album met gelijknamige titel werd in 2015 uitgebracht via Bureau B Records en hun tweede album "Uhrwald Oange" is in samenwerking met de Australische producer Kris Baha gemaakt, die tevens in diverse nummers meespeelt en wordt op 6 april 2018 ook via Bureau B Records op LP, CD en als digitale download uitgebracht.

Het album, dat 8 nummers bevat, start met "Flederboy", waarin ik de eerste 10 minuten lang mag genieten van een fantastisch eentonig nummer, dat een hypnotiserend effect op me heeft en zeer dansbaar is, om daarna tijdelijk verder te gaan in een experimenteel stukje muziek, waarna de band de muziek na 2 minuten opnieuw verandert en voor de laatste 3 minuten terug keert naar het maken van eentonige hypnotiserende muziek.
Daarna volgt "2000 Elefanten", een heerlijk swingend krautrock nummer, waarin de tekst in het Duits gezongen wordt en het tempo niet al te hoog ligt en dit nummer wordt gevolgd door "Stangentanz", een uitstekend, zeer dansbaar, stukje krautrock, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft.
Ook in "Fremde Welt" schotelt Die Wilde Jagd me een schitterend eentonig hypnotiserend nummer voor, dat erg dansbaar is en in "Kreuzgang" laat de band me nogmaals genieten van een bijna 16 minuten durend nummer, dat halverwege tijdelijk stil valt, om na korte tijd weer opgepakt te worden en in een meditatieve "Om" klank tot het einde toe uitgespeeld te worden, waardoor er een serene rust in me ontstaat.
Dan zet de band me "Ginsterblut" voor en hierin krijg ik een mooie rustige song te horen, die door de tom-tom drums een spirituele uitstraling heeft.
Vervolgens brengt de band "Sauregaule" ten gehore en daarin krijg ik weer zo'n lekker swingend krautrock nummer voorgeschoteld, dat zeer dansbaar is en een hypnotiserend ritme bevat, waarna het laatste nummer volgt, getiteld "Der Uhrwald" en laat de band me genieten van een prachtig stukje muziek, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, een licht hypnotiserend ritme heeft en een gesproken tekst bevat, waarbij middeleeuwse klanken te ontwaren zijn.

Die Wilde Jagd  heeft me met "Uhrwald Orange" van begin tot einde in de ban van hun schitterende muziek gehouden en ik kan elke liefhebber van krautrock deze schijf dan ook ten zeerste aanraden.(luister naar enkel delen van nummers via de soundcloud link onder de recensie)

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten