zondag 11 maart 2018

Review: Parafulmini - Tenere Fuori Dalla Portata Dei Bambini (Lizard Records, 2017) (Progressieve Rock / Surf / Jazz)

Parafulmini werd te Pisa, Italië opgericht en bestaat uit: Marco Bigliazzi - drums, tamboerijn en bellen, Stefano Masoni - solo- en basgitaar.
De band bracht op 12 januari 2018 het album "Tenere Fuori Dalla Portata Dei Bambini", dat 20 nummers bevat, via Lizard Records uit en daarop spelen de volgende gastmuzikanten mee: Patrizio Fariselli - keyboards, Luca Cantasano - basgitaar, Fabrizio Asmagheddon Bondi - metal gitaar, Alfonso Capasso - basgitaar, Filippo Brilli - bas saxofoon en Riccardo Zini - bariton saxofoon.

Het eerste nummer, dat ik hoor, heet "Intro: Il Professor Magnifizio", een vrij snel rock nummer met gesproken tekst, dat gevolgd wordt door "T'Arraffo & T'Arruffo", een schitterend uptempo surf nummer.
Daarna volgt er een aantal nummers, die deel uit maken van "Parafulmini Suite", waarvan "Allegro Un Po'Troppo" de eerste is en hierin speelt de band een lekker in het gehoor klinkend swingende uptempo mix van jazz en improvisatie, waarna "Adante Al Mars Con Ruspe" te horen is, waarin de muziek een mix is van surf, punk en melodische ritmes, die afwisselend snel en langzaam gespeeld worden en voor ik er erg in heb, zit ik al naar het volgende nummer te luisteren, dat "Allegro Siberiano" heet en daarin speelt de band een swingend nummer met sterke surf invloeden.
In "Finale Cacciucco" hoor ik een stukje filmmuziek van 21 seconden en in "Stati D'Alimentazione Progressiva" laat de band me genieten van een stukje progressieve rock, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme heeft, maar halverwege verandert het nummer en schakelt de band over naar het maken van fantastische progressieve jazz.
Dan schotelt de band me "Dunque?" voor en hoor ik een swingend rock nummer met lichte surf invloeden, dat gevolgd wordt door "Spavento", een heerlijk progressief rock nummer, dat swingt en invloeden uit jazz, avant garde en RIO bevat en bij tijd en wijle flink heftig klinkt.
Dan volgen er enkele nummers, die "Idraulici In Vacanza" vormen en daarvan heet het eerste "Acqua A Pedale", waarin de band me hun visie op rock & roll laat
horen en dit wordt gevolgd door "Pedale Ad Acqua", een uitstekende mix van progressieve rock en experimentele jazz, die in een hoog tempo gespeeld wordt en swingt als een trein.
Vervolgens hoor ik een stukje rock gedurende 14 seconden, dat "Intermezzo Con Zampironi" heet, waarna Parafulmini verder gaat met "TFDPDB", een vrij snelle  mix van punk, surf en rock, die erg aanstekelijk klinkt, waardoor stil zitten onmogelijk is en dit wordt tijdelijk onderbroken, doordat de band enkele regels van "Dream A Little Dream" (Mamma's & Pappa's) tussendoor speelt, om daarna weer snel verder te gaan in het vorige tempo.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Il Clan Dei Pappianesi", een swingend pop nummer, dat reggae invloeden heeft en zeer dansbaar is en gevolgd wordt door "Miracolo A Vecchiano", waarin de band opnieuw een mix maakt van surf, rock en wisselende tempo's.
Dan volgt het laatste deel van het album, dat "Una Settimana Di Bontà" heet en ook dit bestaat uit verschillende nummers.
In het eerste hiervan "Dentista" zet de band me een schitterende progressieve jazz song voor, die enkele prima tempowisselingen heeft en in "Gitarella" hoor ik een heerlijk gitaarwerkje met een afwisselend ritme.
Verder speelt de band "Polpetta", een swingende aanstekelijke mix van surf, jazz en Zuid-Amerikaanse drums ritmes, "No Grazie", een swingend rock nummer met surf en rock & roll invloeden en "Cornacchiaia", een verrukkelijke mix van jazz en surf, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.

"Tenere Fuori Dalla Portata Dei Bambini" van Parafulmini bevat 20 lekker klinkende nummers, die afwisselend zijn en ik kan iedere liefhebber van surf, rock, jazz en progressieve rock aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten