maandag 30 juli 2012

Review: Cumino - Tomorrow In The Battle Think Of Me (Gratis Download, 2012)(Elektronisch / Experimenteel)

In 2010 werd Cumino bij wijze van experiment opgericht door twee vrienden, die beiden een andere muzikale achtergrond hebben.
Dat zijn gitarist Luca Vicenzi, die eerder in de bands Zita Ensemble en in Orchestra Panica speelde en Hellzapop,
die producer en maker van elektronische muziek is.
Luca maakte met Zita Ensemble 3 CD's (Volume 1 in 2006, Quintet Sessions in 2007 en Volume 2 in 2009) en met Orchestra Panica slechts 1 CD (Journey To Devotion in 2010), die allemaal door Lizard Records uitgebracht werden.
Op de CD "Tomorrow In The Battle Think Of Me" speelt Riccardo Canta mee op saxofoon.
De CD, die gratis te downloaden is, bevat 10 stukken muziek en begint met "Take Me Where I Don't Know", een experimenteel stuk elektronische muziek, waardoorheen rustige gitaarklanken gespeeld worden, die begeleid worden door elektronische drums en keyboard.
Vervolgens hoor ik "Tropics", eveneens een rustig nummer, waarin de saxofoon op subtiele wijze gebruikt wordt en hierdoor wordt een soort lounge sfeer gecreëerd.
In het titelnummer "Tomorrow In The Battle Think Of Me" speelt het keyboard samen met de gitaar de belangrijkste rol en de muziek begint hierin steeds meer een lounge sfeer op te roepen.
Daarna krijg ik "When We Talk About Ourselfs" voorgeschoteld en worden er muzikaal grenzen verlegd en de mix tussen elektronica en gitaar is hierin perfect.
Dan hoor ik het experimentele "And This Is The Past Year", waarin de elektronica de overhand heeft en dit wordt gevolgd door "Pushing", een hoofdzakelijk elektronisch nummer, waarin ook de gitaar een prima rol speelt.
"The Fires Are Far From Here" is weer flink experimenteel en alleen door extra goed op te letten, kan ik de muziek volgen, die uitstekend in elkaar zit. 
Met "The Voice Due To You" gaat de muziek richting soundscapes, maar ook hierin wordt geëxperimenteerd.
Een van de beste nummers van de CD vind ik "Maps For The Morning After", waarin de band een prima relaxed sfeertje weet te creëren, maar toch ook de spanning in de muziek vast weet te blijven houden.
Het laatste nummer is ook het kortste en heet heel toepasselijk "Only This Remains", waarin orkestrale geluiden te horen zijn, waar dwars doorheen tegendraadse gitaarklanken gespeeld worden.
De CD "Tomorrow In The Battle Think Of Me" is een prima stuk muziek, dat weliswaar niet voor iedereen toegankelijk zal zijn, maar de liefhebber zal het zeker weten te waarderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten