maandag 30 juli 2012

Review: R11 - Lupus In Trio (Lizard Records, 2012)(Progrock / Jazzrock)

De band R11 (ronde 11), die uit Andrea Silvestri - gitaar, Michele Della Malva - basgitaar en Roberto Reggiani - drums bestaat, komt uit Parma, Italië en "Lupus In Trio" is hun debuut CD, waarop 7 instrumentale nummers staan.
Het openingsnummer heet "Gauss" en dit is een lekker swingend progrock nummer, waarin jazz invloeden te horen zijn.
Het volgende nummer "Officine Scansadiavoll" begint met een spannende snelle drum, die het geluid van een trein nabootst, waarna de basgitaar invalt en vervolgens de sologitaar en net als ik denk dat de band deze snelheid het hele nummer vast blijft houden, schakelen ze terug naar een heel rustig tempo en krijg ik een stukje muziek te horen, dat tegen de jazz aan zit, waarna er plotseling weer snelheid in het nummer komt en de band met de vaart van een sneltrein de laatste paar minuten afrondt.
Vervolgens krijg ik "Asperttami" te horen, een jazzrock nummer gemixt met een dosis progrock en pure jazz.
Daarna hoor ik "Estremamente Rosso (Hot Dondi)", eveneens een spannende mix van progrock en jazzrock, waarin diverse tempowisselingen zitten en in een hoog tempo gespeeld.
"Riccardo" is een heerlijk jazzrock nummer met prima tempowisselingen en ook "Tubo Blues", dat lichtelijk experimenteel klinkt, is een lekkere mix van jazz- en progrock, waarin de band zich behoorlijk in uitleeft.
Het laatste nummer heet "Il Circoio Esoterico Di Bussolengo" en ook hierin maakt R11 hun prima jazzrock, waarin van alles te beleven valt en om niets te missen, moet ik behoorlijk gefocust blijven.
R11 heeft naar mijn mening een uitstekende debuut CD gemaakt, waar vooral liefhebbers van dit genre zullen weten te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten