maandag 23 juli 2012

Review: Sula Bassana - Dark Days (Sulatron, 2012)(Psychedelisch / Spacerock)

Net als op zijn vorige releases speelt Dave Schmidt, alias Sula Bassana weer alle instrumenten zelf, behalve in "Surrealistic Journey" en "Bright Nights", waarin mede Electric Moon collega Pablo Carneval de drumpartijen voor zijn rekening neemt en in "Underground", dat door David Henriksson van The Movements uit Zweden gezongen wordt.
Het geheel is ook nu weer door krautrock legende Eroc gemasterd en het hoesontwerp is van Lulu Artwork (Komet Lulu), die basgitaar in Electric Moon speelt.
Sula heeft voor deze nieuwe release 6 lange nummers opgenomen met een duur van 70 minuten, die zowel op CD als op dubbel LP uitgebracht zijn, waarvan een beperkte oplage van 500 op gekleurd vinyl en de overige op zwart vinyl.
De CD begint meteen al goed met "Underground", waarin Sula een schitterende mix van space-, prog- en krautrock ten gehore brengt, waarna het kortste nummer van de CD gespeeld wordt, getiteld "Departure", dat slechts 6 minuten duurt en een geweldig spacerock nummer is, waarin ook krautrock elementen zitten plus een hypnotiserend ritme.
Meteen daarop volgt "Surrealistic Journey", het langste nummer met zo'n 20 minuten aan psychedelische rock, waarin Sula mijn brein over neemt en me mee voert in één grote lange trip, die doorspekt is met space- en krautrock invloeden en me aan mijn stoel gekluisterd houdt.
In "Dark Days", dat een sterk hypnotiserend ritme heeft, krijgt Sula nog meer vat op mijn bein en omdat ik dat toe sta, raak ik steeds meer in de ban van zijn muziek.
Nog maar net bekomen, staat er al een nieuwe verrassing voor me klaar, getiteld "Bright Nights" en hierin freakt Sula compleet uit met een uitstekend stuk experimentele rock.
"Arriving Nowhere", dat bijna 17 minuten duurt is een fantastisch dance nummer, waarbij het onmogelijk is om stil te blijven zitten en ook hierin zit een hypnotiserend ritme, waardoor mijn verstand uitgeschakeld wordt en ik laat me wederom meevoeren in de trip, die Sula voor me klaar had staan en opnieuw wordt ik deel van de muziek.
Met "Dark Days" heeft Sula één van de beste CD's / LP's van 2012 weten te maken en deze ultieme trip mag in geen enkele collectie ontbreken, een sterke aanrader dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten