maandag 27 oktober 2014

Review: Rada & Ternovnik - Ukok (Wyrgorod, 2013) (Hardrock, Gothic)

Rada & Ternovnik ontstond in 1990 te Moscou en werd bekend als één van Ruslands duistere indie bands, die extreem depressieve teksten gebruikte en zich overeenkomstig zo kleedde ook en vermeldenswaardig hierbij is, dat zangeres Rada een getrainde voormalige opera zangeres is en de live shows van de band een interactie zijn tussen de muziek en video beelden, waarin Tibetaanse en Inca rituele maskers te zien zijn evenals Indiase beelden, oude Slavische inscripties en de zonsopgang in Sinai Peninsula.
In 1994 bracht de band hun debuut CD "Graphiks" uit via het Solyd label, die in 1995 gevolgd werd door "Sorrow Sounds" (door Triarios uitgebracht), waarin de band als viermans formatie te horen is.
Daarna maakte de band in 1999 de eerste Russische triphop plaat, getiteld "My Love, My Sorrow", die nog wel duister klonk, maar ook melodischer en meer dansbaar en deze werd vanaf dit album via het Russische UR-Realist label in Rusland uitgebracht, terwijl het Franse Prikosnovenie label de muziek van de band in Frankrijk uitbracht.
Verder verschenen: "Rada & Ternovnik - Miniature" (1998), "Cold Seasons" (2000), "The Book Of The Cruelty Of Women" (2001), "The History Of The Worlds" (The Best) (2001 via Misteria Zvuka), "Salamandra" (2002), "Oracle" (2002), "All Beloved Is Simple" (2003), "Conspiracies" (2005), "Marriage" (2005) en "Incantations" (2006) plus de live albums "Russian Epos" (1999), "Heavenly City" (2003) en "Insomnia" (2005), waarbij aangemerkt kan worden, dat het album "Marriage" totaal afwijkt van de andere platen, doordat de band hierop etnische muziek speelt, die gecombineerd wordt met psychedelische invloeden.
Hun nieuwe album "Ukok" heeft lang op zich laten wachten, want het verscheen pas begin 2014 via het Wyrgorod label en momenteel bestaat de band uit: Rada - zang, shamaanse tamboerijn, gongs, Tibetaanse bellen, riet en trommel, Vladimir Anchevsky - sologitaar, shamaanse tamboerijn en gong, Vladimir Kislyakov - basgitaar, Dmitry Sinelnikov - drums, Nohon Shumarov - boventonenzang, topshur, khomus en Tais Kislyakova - cello, drone drum en shamaanse tamboerijn.

"Ukok" bevat 15 nummers, waarvan "Let No Winds Blow", de eerste is en hierin hoor ik de band een zwaar en duister rock nummer spelen, dat in een vrij traag tempo uitgevoerd wordt en voorzien is van duivels klinkende achtergrond zang, waarbij de drums voor een hypnotiserend geheel zorgt, door constant hetzelfde te spelen.
Daarna volgt "The Bird", waarin ik een mix van hardrock en gothic te horen krijg en Rada me een stukje van haar opera verleden voorschotelt en dit wordt gevolgd door "Miracle", een schitterende rustige rock song met heerlijk vioolspel en een licht dreigend ritme en invloeden van gothic.
Dan hoor ik "Cold" en hierin laat de band me een duister klinkende theatrale mix van gothic en hardrock horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna ik "Over There Three Roads Cross", een lekker in het gehoor klinkende rock song te horen krijg, waarin enkele prima subtiele tempowisselingen zitten.
In "Salamandra" speelt de band een uitstekende rock song in een vrij rustig tempo en in "The Wailer" krijg ik een heerlijke hardrock song te horen, waarin het tempo niet al te hoog ligt en de muziek lichtelijk dreigend is.
"Wings" is een schitterende rustige song met prima vioolspel en een licht hypnotiserend ritme en "Fire And Sword" een mooie romantisch klinkende song, die een trieste ondertoon heeft door het geweldige vioolspel.
Vervolgens krijg ik " Fly Away" te horen en in dit nummer gaat de band verder met het maken van de mix tussen hardrock en gothic, waarbij de muziek een terugkerend ritme bevat, terwijl de zang van Rada zijn stempel op de muziek drukt, waarna "The Time Will Come" volgt en hierin laat de band me genieten van een lekker swingende song met een aanstekelijk ritme en fantastische zang.
Daarna krijg ik heerlijke boventonen zang van Nohon Shumarov te horen in "Snakes Lullaby", die door gitaar begeleid wordt en in het begin van "Darkness" een vervolg krijgen, waarna Rada de zang weer voor haar rekening neemt en ik een lekker ritmisch nummer te horen krijg met invloeden uit hardrock, waarin ook plaats is voor de keelzang van Nohon, waardoor het nummer net iets extra's krijgt.
Met "Not Something. Everything Disappeared" krijg ik opnieuw een rock song te horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en waarin de zangkunsten van Rada nog maar eens extra benadrukt worden.
Het laatste nummer van de CD heet "Ethno" en in dit iets meer dan 14 minuten durende nummer, laat de band me een uitstekende rock song horen, waarin de  boventonen zang van Nohon opnieuw een belangrijke rol speelt, terwijl ook de band de ruimte krijgt zich te manifesteren en een geweldig stukje rock speelt, maar natuurlijk mag de zang van Rada daarin niet ontbreken en is dit zonder twijfel het beste nummer van het album. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)

Rada & Ternovnik heeft met "Ukok" een uitstekend album weten te maken, dat misschien wel iets te veel nummers bevat, die in hetzelfde tempo gespeeld worden, maar ook enkele geweldige uitschieters kent, waarmee de band me heeft overtuigd van hun kwaliteiten en ik kan iedere rock liefhebber dan ook aanraden dit album eens te gaan beluisteren.