maandag 6 oktober 2014

Review: Yuri Gagarin - Yuri Gagarin (Sulatron, 2014) (Spacerock)

Begin 2012 werd de band Yuri Gagarin te Gothenborg, Zweden, opgericht door Crille - sologitaar, Jon - slaggitaar, Leif - basgitaar, Robin - synthesizer en Steffo - drums.
Na enkele maanden geoefend te hebben, namen ze verscheidene songs op, die op Soundcloud gezet werden, waarna ze enige maanden daarna gevraagd werden om een album via een nieuw lokaal label uit te brengen en de eerste versie van hun debuut album "Yuri Gagarin", dat in oktober 2013 werd uitgebracht, was een feit.
De band kreeg er uitstekende respons op, ondanks dat de opname mix niet al te best was en in 2014 werd er besloten het album opnieuw te laten mixen en omdat deze keer een professionele geluidsman (Linus Andersson) de remix deed, was het resultaat een stuk beter, dan de eerste uitgave.
Omdat de eerste oplage snel uitverkocht was, besloot Dave Schmidt van Sulatron de nieuwe mix opnieuw uit te brengen.
De 2014 remix van "Yuri Gagarin" is in een gelimiteerde oplage van 500 stuks op 180 gram doorzichtig/blauw marmer gekleurd vinyl uitgebracht en bevat 4 nummers.

De A-kant van de LP start met "First Orbit", waarin een gedeelte van het gesprek van de ruimtereis van astronaut Yuri Gagarin te horen is, waarna de band het over neemt en me een schitterend swingend hypnotiserend spacerock nummer laat horen, dat in een stevig tempo gespeeld wordt, waarbij meebewegen vanzelfsprekend is.
Daarna krijg ik "Sonic Invasion 2910" voorgeschoteld en ook dit is een fantastisch uptempo spacerock nummer, waarin de muziek van de band me enigszins doet denken aan de begin periode van Hawkwind.
Kant B begint met "Za Kosmosom" en hierin start de muziek in een vrij rustig, maar stevig tempo en laat de band me genieten van een geweldig lekker klinkend stukje hypnotiserende spacerock. (luister naar dit numme via de youtube link onder de recensie)
Het afsluitende nummer heet "The Big Rip", dat in een snel en hypnotiserend ritme gespeeld wordt, waarbij ik als het ware de muziek ingezogen wordt en het is dan ook onmogelijk voor me stil te blijven zitten bij dit heerlijke stukje spacerock

Yuri Gagarin heeft me met deze debuut LP volledig weten te overtuigen van hun kunnen en ik kan iedere spacerock fan dan ook aanraden de plaat eens te beluisteren om tot dezelfde conclusie te komen als ik, namelijk: Geweldig!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten