maandag 27 oktober 2014

Review: Tom Moto - Allob Allen (Lizard Records, 2014) (Progressieve Jazz)

Tom Moto werd in 2006 te Pisa, Italië opgericht en bestaat uit: Marco Calcaprina - trompet en synthesizer, Giulio Tosi - bas- en sologitaar en Luri Massa - drums.
De band bracht in januari 2007 hun eerste demo uit met daarop 4 nummers, waarna in augustus dat jaar de opnamen beginnen voor hun debuut CD."Junk", waarop 12 nummers staan.
De band trok 10 dagen de Shape Recording Studio in Cascina, waar onder leiding van producer Ivan A. Rossi hun debuut CD "Junk", waarop 12 nummers staan, werd opgenomen, waarna het in 2008 door het Lizard Records label werd uitgebracht.
Tom Moto won met "Junk" de Progawards 2008 als beste debuutalbum, maar desondanks besloten de bandleden er na 2 jaar te hebben samen gespeeld toch mee te stoppen, om in de zomer van 2013 de band opnieuw leven in te blazen.
Het resultaat is te beluisteren op hun nieuwe CD "Allob Allen", die in maart 2014 in de Redroom Recording Studio Nodica te Pisa werd opgenomen met medewerking van het vocale duo "Belle di Mai" en ook nu weer via het Lizard Records label werd uitgebracht.

De CD "Allob Allen" bevat 6 nummers, waarvan de eerste "Ampullaria" heet, dat experimenteel en in een rustig spannend tempo begint, waarna na enkele minuten de band me een vrij experimenteel free jazz nummer voorschotelt, waarin diverse tempowisselingen zitten om het nummer spannend te houden. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het nummer loopt vlekkeloos over in "Calcamoto", waarin de band verder gaat met het maken van hun lekker in het gehoor klinkende jazz muziek, die in het begin van dit nummer een stuk minder experimenteel klinkt en een licht hypnotiserend ritme bevat, dat na een prima tempowisseling verandert in een bombastisch experimenteel klinkend nummer, maar na een nieuwe tempowisseling opnieuw verandert, waarna ik nu een licht psychedelisch klinkend stukje jazz te horen krijg, dat een vervolg krijgt in "Esenta Foetida", waarin de band in een heftig ritme start en het nummer na een tempowisseling over gaat in een heerlijk stuk hypnotiserende swingende progressieve jazz.
Ook nu is de overgang naar het volgende nummer naadloos en schotelt de band me "XXL" voor en hierin laat Tom Moto me genieten van een swingend jazz rock nummer, waarin er een mix van stijlen, zoals jazzrock, free jazz en experimentele jazz te horen is, die gescheiden zijn door de diverse tempowisselingen en zelfs schitterende etnische zang bevat, waarna ik "D P" te horen krijg, waarin de band verder gaat met het maken van fantastische etnische zang en hier na enkele minuten swingende jazz klanken aan toevoegt, waarna het nummer over gaat in een uitstekend stuk jazz, dat naar het einde toe steeds heftiger wordt.
Opnieuw laat de band het nummer verder gaan in het volgende en tevens laatste stuk, getiteld "Allob Allen", dat experimenteel begin, maar al snel verandert in een heftig gespeeld stuk free jazz, dat naar mate het nummer vordert over gaat in een geweldig stuk krautrock met spacerock invloeden en, na weer een nieuwe tempowisseling, verandert in een stuk progressieve jazz.

Tom Moto heeft me met "Allob Allen" aan me stoel gekluisterd om maar geen moment van hun schitterende veelzijdige spannende jazz te laten missen en ik kan liefhebbers van dit genre dan ook ten volle aanraden deze schijf eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik; Geweldig!