maandag 20 oktober 2014

Review: Will Z. - Dark Tales Of (Headspin, 2014) (Progressieve rock)

Nadat Will Z., één van de oprichters van de Belgische band Cosmic Trip Machine, in november 2011 klaar was met de co-productie van "The Book Of Am" van de band Can Am Des Puig , waarvan co-producers Juan Arkotxa en Leslie MacKenzie deel uitmaakten, ontdekte hij, dat hij voor zijn nieuwe soloproject ook zulke muziek wilde maken.
Gedurende een maand componeerde hij minstens elke dag een nummer, waardoor hij de naam "Daily Visions" als titel voor zijn nieuw solo album bedacht.
In diezelfde tijd las hij het boek The Twelve Philosophical Keys, dat door Basil Valentine geschreven werd en door Michel Maier geïllustreerd is.
Toen het tijd was om verder te gaan met het maken van zijn demo's, kwam hij geïnspireerd door het boek van Basil Valentine, op de titel "12 Visions", zoals  het album zou moeten gaan heten.
De eerste sessie voor de plaat was op 3 november 2011, waarin 3 demo's tot een compleet nummer werden verwerkt.
In 2012 ging Will met zijn vriendin naar Mallorca, waar hij eerder met Juan en Leslie werkte en schreef daar enkele songs voor zijn project.
Later in dat jaar verdiepte hij zich in een boek over satanisme, waardoor zijn muziek een stuk duisterder werd en de song "Hermetic Spell", die hij met zijn band Cosmic Trip Machine  voor zijn solo album opnam, is daar het resultaat van.
Nadat hij de muziek van Engelse folk band The Trees ("The Garden of Jane Delawney", 1970 en "On The Shore", 1970) en van zangeres Judee Sill, die in 1971 de geweldige single "Jesus Was A Cross Maker" uitbracht, had ontdekt, besloot hij ook muziek in die stijl op te nemen.
Hij bracht zijn eerste solo album "Shambhala" in 2012 uit, gevolgd in 2013 door "12 Visions", die via Anazitisi Records/69 Watt verschenen en in 2014 is zijn nieuwe album "Dark Tales Of", waarop 12 nummers staan, door het Nederlandse Headspin label op de markt gebracht in een beperkte oplage gekleurd en zwart vinyl.
Op de LP spelen OG - glissando gitaar, Sammy - drums en percussie, Majnun - sologitaar (in Ego Ritual) en Alice Artaud - zang mee, terwijl Will alle andere instrumenten bespeeld, zoals solo- en basgitaar, synthesizer, piano, orgel, percussie en theremin en hij natuurlijk de zang voor zijn rekening neemt.

De LP start met "Total Darkness", waarin ik een schitterend duister klinkend indringend instrumentaal nummer te horen krijg en de daarbij behorende videoclip geeft me het idee, dat ik daadwerkelijk over een kerkhof loop. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Satans Girl" en hierin laat Will me genieten van een mix van spacerock en dark wave, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna ik "The Eye Of Destiny" voorgeschoteld krijg en in dit nummer speelt Will een heerlijke swingende rock song, die hardrock invloeden bevat.
Dan volgt "Venenum Versus Viam", waarin ik een vrij duister en dreigend instrumentaal nummer te horen krijg, dat in een rustig tempo gespeeld wordt.
In "Spider Blues" laat Will me een uitstekende swingende psychedelische poprock song met Beatles invloeden horen, die gevolgd wordt door "171BPM" en hierin wekt Will bij mij de suggestie op, dat dit nummer tussen de indianen is opgenomen, want dit instrumentale nummer straalt indianen muziek uit.
Het laatste nummer van de A-kant heet "My Dark Side" en hier hoor ik opnieuw fantastisch een duister stukje muziek, dat in dreigend ritme gespeeld wordt.
Vervolgens hoor ik kant B beginnen met "I'm Not Me", een uiterst swingende psychedelische poprock song met een aanstekelijk ritme, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en in "Captain Blizzard" schotelt Will me een geweldige lekker klinkende progressieve rock song voor.
In "Ego Ritual" hoor ik de voltallige Cosmic Trip Machine spelen, waarin gebruik gemaakt wordt van boventonen zang, dat instrumentaal in een licht hypnotisch ritme begeleid wordt.
Daarna volgt "Pure Beauty" en ook in dit instrumentale nummer hoor ik duistere invloeden de boventoon voeren, waarna de LP wordt afgesloten met "Trouble Me" en in dit nummer laat Will me een schitterende mix van hardrock en psychedelische rock horen, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en lichte spacerock invloeden bevat.

De LP "Dark Tales Of" van Will Z. staat vol geweldige nummers, die er om schreeuwen gehoord te worden en ik vind deze LP dan ook meer dan de moeite waard en kan hem iedere liefhebber van zowel progressieve als psychedelische muziek aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten