maandag 20 augustus 2012

Review: Seabuckthorn - The Silence Woke Me (Bookmaker Records, 2012)(Ambient / Akoestisch)

Sinds 2008 maakt Andy Cartwright, uit Oxfordshire, Engeland, muziek onder de naam Seabuckthorn en brengt ook sinds die tijd met de regelmaat van de klok CD's uit.
De eerste daarvan "Twilight Synopsis" bracht hij in eigen beheer uit in 2008, gevolgd door "Distant Summer Storm" in 2009, die via Dead Pilot Records verscheen.
Vervolgens maakte hij "A Mantra Pulled Apart" in 2010, die weer in eigen beheer uitgebracht werd en in 2011 kwam "In Nightfall" via Bookmaker Records op de markt, die ook zijn nieuwste product "The Silence Woke Me Up" uit 2012 uitbracht met daar op 10 nummers.
De CD start met "It Swept Across The Ocean", een vrij experimenteel akoestisch gespeeld stukje gitaar muziek met de nodige uitschieters en tempowisselingen.
Dit wordt gevolgd door "The Pull Of The City", eveneens een lekker nummer, dat met twee gitaren gespeeld wordt.
Vervolgens krijg ik "Fleeting" te horen, een psychedelisch nummer, dat een heerlijk dromerige sfeer oproept.
Daarna hoor ik "The Cool Of the Coming Dark (Free)", een beetje zwaarder nummer, waarin Andy weer met twee gitaren speelt en zichzelf met minimale middelen via de synthesizer begeleid, waarbij opgemerkt dient te worden dat het tempo van de gitaren behoorlijk hoog ligt en vrij eentonig is, zodat er een lichtelijk hypnotisch ritme ontstaat.
Dan speelt hij "As Fire Moves", een spel van synthesizer en gitaar in een vrij hoog tempo en de nodige tempowisselingen, dat gevolgd wordt door "Eb Of Her Dreams", een experimenteel nummer, waarbij de synthesizer een belangrijke rol speelt en door de zwaar aangezette klanken, krijgt dit schitterende nummer een duistere achtergrond.
Ook "The Silence Woke Me" klinkt in het begin donker en zwaar, maar langzamerhand komt er meer licht in de tunnel.
"Knowingness" is een mooi fingerpicking nummer, waarbij ik weer geniet van het samenspel van de twee gitaren, die Andy tot een prachtige muzikale eenheid weet te vormen.
Een rustig begin is er in "Gathered And Unkept", dat zowaar een begeleiding heeft van percussie en synthesizer en dit maakt het nummer psychedelisch en zeer aangenaam om te beluisteren.
Het afsluitende nummer "Good Honest Thievery" is meteen het langste van de CD, waarin het experiment niet geschuwd wordt, synthesizer, percussie en gitaar samen spelen, verschillende stukken muziek vakkundig aan elkaar gesmeed worden, waardoor het grensverleggend wordt en het geheel lichtelijk psychedelisch klinkt. 
"The Silence Woke Me" is een prima stuk muziek, dat niet te lang, maar ook niet te kort duurt om me alert te houden en door de goede variatie is het het beluisteren meer dan waard.




SEABUCKTHORN - The Silence Woke Me | Bookmaker Recordsbookmakerrecords.bandcamp.com/.../seabucktho...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten