maandag 13 augustus 2012

Review: Stone Axe - Captured Live! Roadburn Festival 2011 (Ripple Music, 2012)(Heavy Rock)

Stone Axe werd in 2007 te Port Orchard, Washington opgericht door multi-instrumentalist Tony Dallas Reed en bestaat uit ex leden van Mos Generator en The Swinos.
Dat zijn: Tony Reed - sologitaar, Mike Dupont - basgitaar, Mykey Haslip - drums en Dru Brinkerhoff - zang.
De band heeft zich muzikaal laten beïnvloeden door bands als Free, Thin Lizzy, Ozzy Osbourne, Iron Maiden, Foghat, Judas Priest en AC/DC.
Sinds 2008 verschijnt er regelmatig muziek van de band en hun eerste uitgave was de single "Riders Of The Night", die in 1009 gevolgd werd door hun eerste volledige CD "Stone Axe".
Verder verschenen de CD "Extended Play" (2009), single "Until There Was Rock You Only Had God" (2009), CD "Stone Axe II" (2010) en de split CD "Mighty High" (2010) en in 2012 de CD "Captured Live! Roadburn Festival 2011".
Deze laatstgenoemde werd 16 april 2011 in Tilburg opgenomen en in januari 2012 gemixt en gemasterd.
"Captured Live!" bevat 15 songs, waarvan "Stonin" de eerste is en ik word meteen al overrompeld door de energie, die de band vanaf de begin tonen uitstraalt.
Ook in de volgende song "On With The Show" laat Stone Axe horen een goede hardrocksong te kunnen maken en dit is weliswaar een vrij rustige song, maar niet minder energiek als "Stonin".
Vervolgens hoor ik "Return Of The Worm", een prima rocksong in de stijl van Free, Thin Lizzy en Bad Company, die het me onmogelijk maakt om hier stil bij te blijven zitten en enkele goede tempowisselingen bevat.    
Daarna is het tijd voor "Chasing Dragons", een schitterende rocksong, waarin de band een heerlijk ritme op me los laat en dat krijgt een vervolg in "Diamonds & Fools", waarin ook het publiek bij de muziek betrokken wordt en deze mix van AC/DC en Thin Lizzy klinkt me als muziek in mijn oren.
Dan krijg ik nog meer moois voorgeschoteld in "There'd Be Days", waarin de band als Thin Lizzy klinkt en het publiek wederom een bijdrage mag leveren door mee te zingen.
In "Black Widow" wordt het tempo weer een stukje rustiger, maar deze rocksong klinkt nog stevig genoeg om mijn oren gespitst te houden en als de band het tempo weer iets opvoert in "Shine On" zit ik weer helemaal in het ritme van de muziek.
"Ain't Gonna Miss It" is een fantastische song in de stijl van AC/DC, die gevolgd wordt door "Live For The Day", dat een song met een slepend ritme is, die aan Free doet denken.
Dan hoor ik een lekkere snelle hardrocksong met schitterend gitaarwerk, getiteld "Old Soul" en hierna "We Know It's Still Rock 'N' Roll", dat aan de te vroeg overleden Alex Harvey en aan de begin"periode van AC/DC doet  denken en dit is mede daardoor één van mijn favoriete songs.
Vervolgens hoor ik "Skylah Rae", een vrij progressieve rocksong, waarin Stone Axe op hun best is en daarna speelt de band "Just A Little Bit", een heerlijke hardrocksong in AC/DC stijl, waarbij ik in gedachten het publiek zie headbangen.
De laatste song heet "Nightwolf" en ook deze lijkt kwa stijl op de songs van AC/DC en swingt als een trein.
De CD "Captured Live! Roadburn Festival 2011 is een niet te versmaden tijdsdocument met muziek, die staat als een huis.In één woord uitgedrukt: Geweldig!



stoneRise...Mélyre hangolva: Stone Axe: Captured Live!stoneriseportal.blogspot.com/.../stone-axe-capture..





Geen opmerkingen:

Een reactie posten