maandag 7 december 2015

Review: Downes Braide Association - Suburban Ghosts (Cherry Red Records, 2015) (Elektro Poprock)

Zanger, synthesizer speler, pianist, tekstschrijver en producer Chris Braide, werd op 6 februari 1973 te Padgate, Warrington, Engeland, geboren en heeft zijn thuisbasis tegenwoordig in Los Angeles, Amerika.
Hij schreef en produceerde onder andere voor sterren als Britney Spears, Beyonce, Christina Aquilera, Afrojack, Marc Almond, Lana Del Rey, Paloma Faith en David Guetta Sia.

Progrock legende Geoff Downes, die op 25 augustus 1952 te Stockport, Cheshire, Engeland werd geboren, speelde keyboards in The Buggles, Asia en Yes.
Tijdens een reünie show van The Buggles in 2010 te Londen, ontmoetten Chris en Geoff elkaar voor het eerst en besloten te gaan samenwerken.
Het resultaat daarvan was het album "Pictures Of You", dat in 2013 verscheen, dat in 2015 gevolgd is door hun tweede album "Suburban Ghosts", dat door het Cherry Red Records label is uitgebracht.
Op "Suburban Ghosts" spelen verder Lee Pomeroy - basgitaar, Dave Gregory - sologitaar en Elijah Braide - zang als gastmuzikanten mee.

"Suburban Ghosts", dat over het opgroeien in een kleine plaats gaat, waarbij isolatie en eenzaamheid het lot was, bevat 12 nummers, waarvan Machinery Of Fate" de eerste is en hierin krijg ik een lekker swingende dansbare elektro song te horen, waarin disco invloeden de boventoon voeren. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Suburban Ghosts - Parts 1 And 2" en daarin laat de band me genieten van een heerlijke mix van new wave, elektro en disco, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en lichte symfonische rock invloeden bevat.
Het volgende nummer heet "Suburban Ghosts - Part 3", waarin de muziek me aan die van Sting doet denken en ook in dit nummer, dat enkele prima  tempowisselingen bevat, krijg ik een uitstekende dansbare elektro disco mix voorgezet, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten.
Dan volgt "Vanity", een schitterende rustige licht symfonische pop song met een maatschappij kritische tekst, waarna ik "Number One" voorgeschoteld krijg en hierin laat de band me opnieuw genieten van een geweldige swingende dansbare elektro song, waarbij stil zitten geen optie is.
In het kortste nummer van het album "Interlude" speelt de band een symfonisch stukje, dat iets meer dan 1 minuut duurt en gevolgd wordt door "North Sea", een dansbare afwisselende uptempo pop song, die me aan de muziek van The Buggles en Sting doet denken.
Vervolgens zet de band me "One Of The Few" voor en daarin hoor ik een schitterende pop song met een tekst om over na te denken en een licht dreigende ondertoon, waarna ik "Time Goes Fast" te horen krijg, waarin het disco ritme terug is en ik ook nu weer een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song hoor, die aan zet tot dansen.
"Live Twice" is een uitstekende pop song, die diverse tempowisselingen bevat en een zeer aangenaam ritme bevat, "Dreaming Of England" is een een fantastische symfonische pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Finale", het laatste nummer een swingende instrumentale mix van elektro en disco, die een korte herhaling is van het eerste nummer van het album.

Downes Braide Association heeft met "Suburban Ghosts" een heerlijke swingende plaat gemaakt, die iedere liefhebber van elektro en disco, maar ook symfonische muziek zal weten te waarderen en ik kan hen dit album dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten