maandag 7 december 2015

Review: Ian Danter - Second Time Around (Arkham Recording Studios, 2015) (Hardock)

Multi-instrumentalist/tekstschrijver Ian Danter werd in Birmingham, Engeland geboren en is het meest bekend als sportverslaggever van Talksport radio in Engeland.
Ook is hij drummer van de langst bestaande Kiss tribuut band Dressed To Kill en zijn belangrijkste muzikale invloeden komen van Dio, Rush, Foo Fighters, Wildhearts, Cheap Trick, Jellyfish, Pantera, Journey, Aerosmith en natuurlijk van Kiss.
In 2013 bracht hij zijn debuut solo album "Prove You Wrong" uit, dat goede recensies kreeg en zijn nieuwe album "Second Time Around", waarop Ian alle instrumenten speelt en zingt, verscheen op 25 september 2015 via het Arkham Recording Studios label van Cherry Red Records.

Het album, dat tussen 2014 en 2015 tijdens diverse sessies te Birmingham is opgenomen en 11 nummers bevat, begint met "If My Truth Is A Lie", waarin Ian me een lekker in het gehoor klinkende melodische hardrock song voorschotelt, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "My Poison", een schitterende hardrock song, die me lichtelijk aan de muziek van Kiss doet denken en diverse prima tempowisselingen bevat.
Daarna hoor ik een fantastische melodische rock song, getiteld "Chinese Whispers", waarin de muziek richting symfonische rock gaat en een aangenaam dansbaar ritme bevat, waarna ik "Love Fatigue" te horen krijg, een vrij stevige hardrock song, die swingt.
Dan volgt de titel song "Second Time Around" en daarin laat Ian me een heerlijke rustige melodische symfonische pop song horen, waarin invloeden van Rush onmiskenbaar zijn.
In "We Believed" verrast Ian me door een geweldige rock song ten gehore te brengen, die door Freddy Mercury gezongen had kunnen zijn en dus invloeden van de muziek van Queen heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "It All Comes Back To Rock" zet hij me opnieuw een uitstekende stevige hardrock song, met invloeden van Kiss, voor.
Vervolgens hoor ik "Simple As That" en hierin krijg ik een swingende rock song te horen, waarbij stil zitten geen optie is en invloeden van symfonische bands als Journey bevat, om gevolgd te worden door "I Didn't Get Where I Am Today", een heerlijke aanstekelijke rock song, die een hoog rock & roll gehalte bevat en swingt als een trein.
In het volgende nummer dat "I Love You More" heet, weet Ian me nogmaals te verrassen, door een fantastische rustige song te spelen, waarin de begeleiding hoofdzakelijk uit uitstekend pianospel bestaat.
Het laatste nummer van het album is "Better Off Out Of It (Than Worse Off Dead)" een schitterende swingende vrij snelle hardrock song met diverse subtiele tempowisselingen, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.

Ian Danter heeft met "Second Time Around" een geweldige swingende hardrock plaat gemaakt, die ik elke liefhebber van dit genre dan ook van harte aan kan raden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten