maandag 14 december 2015

Review: Yuka & Chronoship - The 3Rd Planetary Chronicles (Cherry Red Records, 2015) (Symfonische Progressieve Rock)

Yuka & Chronoship is een Japanse progressieve rock band, die in 2009 door tekstschrijfster, zangeres en keyboards speelster Yuka Funakoshi werd opgericht en verder bestaat uit: Takashi Miyazawa - sologitaar, Shun Taguchi - basgitaar en Ikko Tanaka - drums en elektrische drums.
De band liet zich muzikaal inspireren door de muziek van de progressieve rock bands uit eind jaren 70.
Hun debuut album "Water Reincarnation" verscheen in juni 2011 via het Franse Musea records label en werd in april 2013 gevolgd door "Dino Rocket Oxygen" (Musea), waarvan de hoes door Roger Dean ontworpen werd, terwijl de albums in 31 landen werden uitgebracht.
Door hun live optredens zag de band hun populariteit steeds meer groeien en werd er onder andere opgetreden in" Marseille, Frankrijk tijdens het Prog Sud festival in 2013, het Festival Crescendo in 2014 te Saint Palais Sur Mer in Frankrijk en het tweedaagse Prog+1 festival te Verona, Italië in 2015.

Hun nieuwe album, "The 3Rd Planetary Chronicles" is 25 september 2015 door het Cherry Red Records label uitgebracht en bevat 12 nummers, waarvan "Birth Of The Earth - Collision" de eerste is en hierin hoor ik de band een korte piano inleiding spelen, waarna "Stone Age" volgt en daarin laat de band me genieten van een rustig startend nummer, dat na ongeveer een minuut versnelt en de muziek symfonisch wordt, waarbij de synthesizer en drums de hoofdrol voor zich opeisen en ik een formidabel stuk muziek voorgezet krijg, dat swingt als een trein en iets meer dan 8 minuten duurt.
Daarna volgt "Galileo I - And Yet It Moves(E Pur Si Muove)", een zwaar en dreigend instrumentaal nummer, waarin de hoofdrol opnieuw voor de piano is en in een film gespeeld had kunnen zijn en gevolgd wordt door "Galileo II - Copernican Theory" , een fantastisch symfonisch progressief rock nummer met een licht dreigende ondertoon en diverse prima tempowisselingen.
Dan schotelt de band me "Birth Of The Earth - Merger" voor en daarin krijg ik weer een kort piano nummer van iets meer dan een minuut te horen en in het volgende nummer, dat "Age Of Steam I. Pastoral Garden II. Machine City" hoor ik de band een schitterende rustige symfonische song ten gehore brengen, waarin de zang me lichtelijk aan die van Yes doet denken, die langzaam opgebouwd wordt, totdat er overgang naar het volgende stuk volgt en de muziek iets heftiger en complexer wordt en het geheel begint te swingen.
In "Wright Flyer 1903" krijg ik ook nu weer een geweldig spannend symfonisch nummer, met enkele subtiele tempowisselingen, te horen, dat progressieve rock invloeden bevat en perfect in elkaar zit en in "On The Radio" zet de band me weer een kort rustig piano nummer voor, dat de spanning van het vorige nummer laat over gaan in een serene rust, die nu over me komt.
Vervolgens hoor ik "Birth Of The Earth - Magma Ocean" en dit is een rustig stukje pianospel van anderhalve minuut, dat vergezeld gaat van indringend gitaarwerk, om gevolgd te worden door "E=C#M", een heerlijk swingend progressief symfonisch rock nummer, dat enkele tempowisselingen bevat en me aan de muziek van Yes uit hun begintijd doet denken en in "I Am Thee" laat de band me een verrukkelijk stuk symfonische rock horen, waarin het begintempo niet al te hoog ligt en de muziek lichtelijk dreigend gespeeld wordt en dit wordt langzaam opgevoerd, waarna er een fantastisch swingend nummer ontstaat, dat in een vrij hoge snelheid mijn gehoorgang binnen komt.
In het laatste nummer "Birth Of The Earth - Embryonic Planet" laat de band me opnieuw genieten van een geweldig lekker stuk progressieve symfonische rock, dat diverse tempowisselingen bevat en me aan mijn stoel gekluisterd houdt.

Het album "The 3Rd Planetary Chronicles" van Yuka & Chronoship is van technisch hoogstaande kwaliteit, waardoor het een genot is om naar deze muziek te luisteren en ik kan ieder liefhebber van progressieve en symfonische rock dan ook aanraden, eens naar dit meesterwerk te gaan beluisteren.(luister naar de trailer van dit album via de youtube link onder de recensie)