maandag 28 december 2015

Review: LVTVM - Adam (Cave Canem DIY / Lizard Records, 2015) (Stoner Rock)

LVTVM werd in 2012 te Monte Amiata, Toscane, Italië opgericht door ex leden van Autoblastindog en Quiet In The Cave en bestaat uit: Carlo Bellucci - basgitaar, Isacco Bellini - basgitaar, Mike Marchionni - synthesizer en Alessandro Marchionni - drums.
De eerste 2 jaar speelde de band zoveel mogelijk live en stond op het podium met onder andere: Ornaments en Filth In My Garage tijdens het Zero Macigni Festival in Milaan en speelde in het voorprogramma van Mombu, Storm (o) In Zaire en Three Steps To The Ocean.
Hun debuut album, "Adam", verscheen 25 april 2015 via het Cave Canem DIY in samenwerking met Lizard Records.

"Adam" bevat 9 nummers, waarvan "Session 1" de eerste is en daarin krijg ik een schitterend swingend stukje progressieve rock te horen, dat heavy metal invloeden bevat en halverwege een stuk melodischer wordt, waarna "Twalking" volgt, waarin de band me een fantastisch uptempo progressief rock nummer voorschotelt, dat in het begin licht hypnotiserend klinkt, dan iets zwaarder wordt en naar de stonerrock neigt, om vervolgens in een traag tempo over te gaan, waarna de band weer versneld en het nummer in een vrij hoog tempo uit te spelen.
Dan hoor ik "The Dreamer" en hierin laat de band me genieten van een geweldige progressieve rock song, die met een radio programma start, dan over monopolie gaat, waarna de muziek in een rustig tempo begint, langzaam steviger en melodischer wordt en enkele prima tempowisselingen bevat.
In "Internal Disease" zet de band me een zwaar stonerrock nummer voor, dat in een gemiddeld tempo begint, maar halverwege versneld en in "Tremorz" krijg ik een verrukkelijk stukje stonerrock te horen, dat een aanstekelijk ritme bevat, waarna de band omschakelt en de muziek melodisch wordt, om vervolgens weer terug te keren naar het aanstekelijke vrolijke ritme.
Vervolgens hoor ik "Gnosis", waarin de band een schitterend rustig melodisch rock nummer ten gehore brengt, dat gevolgd wordt door "Hybris", een heerlijk stukje stonerrock, dat diverse uitstekende tempowisselingen bevat en ook nu weer melodische rock invloeden heeft. (luister naar de live uitvoering van dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Verder laat de band me Fthonos Theon" horen en daarin speelt LVTM een lekker in het gehoor klinkende mix van melodische rock, progressieve rock en stoner in een niet al te hoog tempo en dit gaat naadloos over in het laatste nummer, dat "Nemesis" heet en ook dit is weer zo'n fantastische mix van stoner en melodische rock, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.

"Adam" van LVTM bevat 9 heerlijke nummers, waarvan ik ten volle heb kunnen genieten en ik kan dit album dan ook aanraden aan iedere liefhebber van zowel stonerrock, progressieve rock en melodische rock.