maandag 14 mei 2018

Review: Fogh Depot - Turmalinturm [Remixes] (Denovali Records, 2018) (Avant Garde / Modern Klassiek / Experimenteel Elektronisch)

Fogh Depot is een Russische band uit Moskou, die uit 3 personen bestaat en begin 2015 hun debuut album met gelijknamige titel via het Denovali Records label uitbracht.
Het album van de band "Turmalinturm" verscheen in november 2016 zowel op LP als op CD en als digitale download via Denoval Records en bevat 8 nummers en opmerkelijk is nog het feit, dat de studio, waar de band het album opnam, een maand nadat de opnames afgerond waren, af brandde.
De band heeft besloten ook remixen te maken van het album en deze verschenen 25 mei 2018 via het Denovali Records label op LP, CD en als digitale download.

Het album, dat 7 nummers bevat, start met een remix van Franz Kirmann (A Kraftwerk Kiss Remix), die het nummer "Alice Bob And Cypher" bewerkte en hierin krijg ik een rustig duister klinkend avant garde nummer te horen, dat na enkele minuten meer snelheid krijgt en een licht hypnotiserend ritme heeft, om tegen het einde terug te keren naar het rustige tempo.
Daarna hoor ik "Meduse" in de uitvoering van de Dima Ustinov Remix en daarin zet de band me een heerlijke swingende mix voor van elektro, jazz en avant garde, waarna de Saffronkeira Remix van "Alice Bob And Cypher" volgt, waarin ik een vrij zwaar avant garde nummer voorgeschoteld krijg, dat een hypnotiserend ritme heeft en iets over de helft iets experimenteler wordt.
In de Moa Pillar Remix van "Quicksilver Spoon" laat Fogh Depot me genieten van een experimenteel elektronisch nummer, dat opnieuw voorzien is van een hypnotiserend ritme, waarmee de band me in een lichte trance brengt en in "Meduse" (Monokle Remix) krijg ik een geweldig swingend uptempo elektro nummer voorgezet, waarbij stil zitten geen optie is.
Dan volgt de HMOT Deconstruction van "Oscar" en hierin speelt de band een rustig neo-klassiek stuk elektronische muziek (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), dat gevolgd wordt door "Svetly Prazadnik" (John Lemke Remix), een swingend elektronisch nummer, dat enkele prima tempowisselingen heeft en klassieke invloeden bevat.

"Turmalinturm [Remixes]" van Fogh Depot heeft me net als het orgineel van begin tot einde geboeid en ik kan deze fantastische schijf dan ook van harte aanraden, aan iedere liefhebber van elektro, avant garde en dance.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten