zondag 6 mei 2018

Review: Stef Animal - Top Gear (Fishrider Records, Occultation Records, 2018) (Elektronisch)

In 2011 verscheen het eerste album van de band The Golden Awesome uit Wellington, Nieuw Zeeland, waarin Stef Animal als zangeres actief was.
Op 11 mei 2018 verschijnt haar solo debuut album "Top Gear", waarop 15 nummers staan, via Fishrider Records, Occultation Records op CD in Europa, nadat het eerder op 19 januari in Nieuw Zeeland en Australië op CD en als digitale download werd uitgebracht.
Stef Animal maakt op "Top Gear" gebruik van een aantal ouderwetse spelcomputers, waarop ze muziek maakt, zoals: Casio CA-100, Casio SK-1, Acorn BBC Micro, Roland U-220, Commodore Amiga 500, Atari 2600, Lectron MC-38, Yamaha TX81Z en meer.

Het eerste nummer van het album heet "Loading" en hierin krijg ik, iets meer dan een minuut, een vrij zwaar elektronisch stukje muziek te horen, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, om gevolgd te worden door "In The Pines", waarin Stef me laat genieten van een mooi rustig nummer, dat duistere klanken bevat, die met dromerige achtergrond zang verweven zijn.
In "Ducks" zet ze me een dansbare elektronische mix van koeien- en vogelgeluiden voor, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "You Have Powers" krijg ik een prachtig aanstekelijk nummer te horen, dat een dansbaar ritme heeft.
Daarna volgt "Cave Story", een schitterend donker nummer van nog geen minuut, dat een licht hypnotiserend ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "The TGV", waarin de muziek soms dromerig klinkt.
Dan schotelt ze me "The Ghost" voor en hoor ik een 32 seconden durend aanstekelijk elektronisch stukje, waarna "Adventure" volgt en Stef een schitterend rustig nummer speelt, dat lichte Japanse invloeden heeft en een hypnotiserend ritme bevat.
Het eerste nummer van kant-B heet "The Golden Condor" en daarin brengt ze een fantastisch rustig, maar dreigend, industrieel klinkend ten gehore, dat gevolgd wordt door "Dragon Swirl", een verrukkelijk melodisch new age nummer, waarin de muziek me lichtelijk aan die van de Japanner Kitaro doet denken.
Vervolgens schotelt ze me "Owl" voor, een heerlijk vrolijk klinkend uptempo nummer en ook daarin is de link met new age muziek snel gelegd, waarna ik "The City" hoor en hierin speelt Stef een lekker duister klinkend nummer in een niet al te hoog tempo,dat dreigend over komt.
"Running Music", klinkt zoals je verwacht van een Atari 2600 en ik heb dan ook het idee, dat ik met een spelletje bezig ben en de vergelijking met het album "Video Game Music" van de Japanner Haruomi Hosono uit 1984 is dan ook snel gemaakt en "End Credits" is een geweldig nummer, waarbij het spelletjes effect optimaal klinkt en gemixt met melodische elektronische klanken voor een uitstekend geheel zorgt en in het laatste nummer "Our Spanish Dream" laat ze me genieten van een schitterend rustig, enigszins zwaar klinkend, elektronisch nummer, dat naar avant garde neigt.

"Top Gear" van Stef Animal is een album, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan liefhebbers van elektronische muziek deze schijf dan ook sterk aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten