zondag 6 mei 2018

Review: Prairie - After The Flash Flood (Denovali Records, 2018) (Avant Garde)

Prairie is het project van de Nederlandse multi-instrumentalist Marc Jacobs, die tegenwoordig in Brussel, België woont en in 2012 de 10" vinyl EP "I'm So In Love I Almost Forgot I Survived A Disaster" via het Spank Me More Records label uitbracht, die tevens als digitale download en als CDr promo verscheen.
In 2015 verscheen zijn debuut album "Like A Pack Of Hounds" inclusief de EP "I'm So In Love I Almost Forgot I Survived A Disaster" op CD en LP via het Shitkatapult label en op 27 april 2018 verschijnt zijn album "After The Flash Flood" via het Denovali Records label zowel als CD, LP en als digitale download.

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Flash Flood", waarin Prairie een mooi rustig avant garde nummer ten gehore brengt, dat zware duistere industriële invloeden heeft (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en gevolgd wordt door het schitterende "Rain Deaf" en hierin hoor ik hem een vrij heftig nummer spelen, die een gesproken tekst en een terugkerend ritme bevat.
In "Sisters" schotelt hij me opnieuw een rustig zwaar nummer voor, dat na enkele minuten iets meer snelheid krijgt en in "A Permanent War Economy" zet hij me een op akoestische saz gespeeld rustig stukje Oosters klinkende muziek voor, dat  fantastisch klinkt.
Dan krijg ik "Rabid Ibrahim" te horen en daarin speelt Marc nogmaals zo'n geweldig zwaar avant garde nummer, dat halverwege even licht experimentele tonen heeft, waarna het nummer weer met zware tonen vervolgd wordt, waarna "Underwater Body Hunting" volgt en Prairie verder gaat met het maken van zware duister klinkende avant garde in een niet al te hoog tempo.
Daarna zet hij me "Elephants Will Rise Again" voor en daarin krijg ik een fantastisch dreigend stuk muziek te horen, dat in een traag tempo gespeeld wordt en een trieste ondertoon bevat en gevolgd wordt door "Hard Water Cracked Ice", eveneens een geweldig zwaar nummer, dat dreigende hypnotiserende drumsklanken  bevat.
Vervolgens hoor ik "Hayashi Clock", een eentonig avant garde nummer, dat net als de andere nummers een dreigend ritme heeft, alsof het einde van de wereld nabij is en het laatste nummer, "Embuscado", is een verrukkelijke mix van avant garde en elektro, die in een hoog tempo gespeeld wordt en een dansbaar ritme bevat.

"After The Flash Flood" van Prairie is een zwaar klinkend album, waar ik met volle teugen van genoten heb en ik kan elke liefhebber van avant garde en zware muziek, deze schijf dan ook zeer aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten