maandag 14 mei 2018

Review: Sankt Otten - Zwischen Demut Und Disco (Denovali Records, 2018) (Krautrock)

Het Duitse duo Sankt Otten uit Osnabrueck, dat bestaat uit: Stephan Otten - drums, synthesizers en programma's en Oliver Klemm - sologitaar, basgitaar en synthesizer, startte reeds in 1999 en bracht al diverse albums uit.
De band heeft sinds 2009 een contract met het Denovali Records label en hun CD/2LP "Messias Maschine" is de eerste, die in 2013 via dit label is verschenen.
Tussen 2013 en 2015 verscheen er een trilogie van de band, bestaande uit de albums "Gottes Synthesizer, Sequeencer Liebe", "Messias Maschine" en "Engtanz Depression" ("Close Dance Depression").
Hun laatst verschenen album, het tiende, dat eind september 2016 uit kwam, was een samenwerkingsverband met gitarist Hellmut Neidhardt en heet "Männerfreundschaften Und Metaphysik" en werd, ook deze keer, door het Denovali Records label uitgebracht.
Op 25 mei 2018 komt hun nieuwe album "Zwischen Demut Und Disco", waarop 9 nummers staan, via Denovali Records op de markt als CD, 2LP en als digitale download en verder is vermeldenswaardig, dat drum legende Jaki Liebezeit (Can), die op 22 januari 2017 overleed, in 1 nummer te horen is.

Het album start met "Das Endgültige Scheitern Der Melancholie" en daarin zet het duo me een geweldig melodisch krautrock nummer voor, dat een zeer dansbaar ritme heeft en dit wordt gevolgd door "Der Kaffee Spricht Zu Mir", een heerlijke mix van krautrock en dance, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
Daarna krijg ik "Einmaal Grosse Ernüchterung Bitte" me opnieuw zo'n fantastisch swingend krautrock nummer voor, dat me in beweging brengt (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), waarna het 12 minuten durende titel nummer "Zwischen Demut Und Disco" volgt en ik een schitterend swingend krautrock nummer te horen krijg, dat een heerlijk eentonig aanstekelijk licht hypnotiserend en dansbaar ritme heeft, waardoor stil zitten geen optie is.
In "Die Ballade Vom Salonfähigen Zynismus" krijg ik een lekker in het gehoor klinkend melodisch elektronisch nummer voorgezet en in "Wir Sind Die Guten", dat gebasseerd is op een niet uitgebrachte opname van Jaki Liebezeit, laat Sankt Otten me genieten van een verrukkelijk orkestraal klinkend dansbaar nummer, dat ik min of meer onder de noemer easy listening schaar.
Dan volgt "Ich Habe Mit Der Welt Noch Ein Hühnchen Zu Rupfen", waarin de muziek enigszins aan filmmuziek gerelateerd is en zo nu en dan mysterieus over komt, waarna het duo "Ein Bisschen Mitschuld Bringt Dich Nicht Gleich Um" ten gehore brengt en ik opnieuw een fantastisch stuk filmmuziek voorgeschoteld krijg, dat een licht trieste ondertoon heeft en in een rustig dreigend ritme gespeeld wordt.
Het laatste nummer van het album, dat tevens het langste is, heet "Der Abend Ist Gelaufen" en duurt bijna 15 minuten.
Hierin hoor ik het duo een heerlijk aanstekelijk rustig krautrock nummer spelen, dat melodisch klinkt en een eentonig hypnotiserend ritme heeft, waardoor ik in een lichte trance raak.

"Zwischen Demut Und Disco" van Sankt Otten is een meer dan uitstekend album, waarmee het duo me volledig in de ban van hun muziek heeft weten te houden en ik kan deze schijf dan ook ten zeerste aanraden, aan een ieder, die van krautrock houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten