zondag 10 april 2022

Review: Ciolkowska - Avtomat Proshlogo (Addicted Label, 2018) (Progressieve Rock)

Ciolkowska werd in 2012 te St.Petersburg, Rusland, opgericht door Yegor Svysokikhgor - sologitaar, Ivan Moiseev - basgitaar en Kirill Tsarkov - drums, die muzikaal op zoek waren naar de juiste combinatie tussen spacerock, krautrock, experimentele rock en jams.
Na diverse leden wisselingen voegde ukelele speler Alesya Izlesa zich aan het eind van het jaar 2013 bij het trio en de eerste bezetting van de band was een feit, waarna hun eerste EP “Na Vysote Dereviev” in eigen beheer via bandcamp verscheen.
De bandnaam refereert aan de ideeën van het Russische Cosmism, een filosofische en culturele beweging, die voort kwam in Rusland aan het begin van de 20ste eeuw en werd vertegenwoordigd door Nikolai Fyodorov (1828-1903), Alexander Sukhovo-Kobylin (1817-1903), Konstantin Tsiolkovsky (1857-1935), Vladimir Vernadsky (1863-1945), Alexander Chizhevsky (1897-1964) en vele andere filosofen en geleerden.  
Het debuut album van de band, "Pistolet Budushchego" (Pistool Van De Toekomst), werd live in de Dobrolet Studio opgenomen en is door het R.A.I.G. label uitgebracht.
Vervolgens verschenen: "Наш Ответ Звёздам 2012" (12 april 2016, digitaal album), "Циолковская показала свое лицо (Вечная 16 08 16)"(28 november 2016, CD in edigitaal album), "Huldra / 108" (27 december 2017, digitale split single) en "Avtomat Proshlogo", dat op 23 oktober 2018 als CD album en als digitaal album via Addicted Label werd uitgebracht en hierop bestaat de band uit: Yegor Svysokihgor - zang en sologitaar, Alesya Izlesa - ukelele, Vano Ayvazyan - basgitaar en achtergrondzang en David Aaronson - drums, die op dit album worden bijgestaan door de gastmuzikanten Aleksey Gorshkov - trompet en Mikhail Tsyrulnikov - achtergrondzang. 

Het album, dat 9 nummers bevat, begint met "Map (Intro)" (Karta), waarin Ciolkowska een korte intro speelt van drums en tekst en deze wordt gevolgd door "Earth" (Zemlya), een schitterende progressieve rock song met een gemiddeld tempo en terugkerend ritme, dat aanzet tot dansen en "Thereabouts" (Okolo Togo), een prachtige rustige song, die na enkele minuten over gaat in een post-rock nummer met een gemiddeld tempo, jazz invloeden en een dansbaar ritme, om tegen het einde een korte drumsolo te krijgen.
Daarna volgen "End Of Action" (Delu Veneс), een fantastisch swingend progressief rock nummer met een terugkerend ritme en lichte dub invloeden en "Ceiling (About The Prison Inside)" (Potolok. Pro Tyurmu Vnutri), een geweldig nummer met een gemiddeld tempo en een heerlijk melodisch nummer, dat in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en halverwege iets meer snelheid krijgt, vrij heftig gezongen wordt, subtiele tempowisselingen bevat en aanzet tot beweging.
In "At Trees' Height" (Na Vysote Derevev), zet Ciolkowska me een verrukkelijke song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme voor, die acid rock invloeden heeft, swingt en tempowisselingen heeft en in "We Are From Jazz" (My Iz Dzhaza) krijg ik een lekker in het gehoor klinkende mix van jazz en een progressieve rock song te horen, die een terugkerend ritme heeft en tegen het einde in een trager tempo wordt gespeeld.
Dan volgen "108", een vrij rustig nummer met een terugkerend ritme, dat acid rock invloeden bevat en een lichte trance opwekt en "About Lord And Buddha" (Pro Gospoda I Buddu), dat met zware tonen start, om na 1 minuut over te gaan in schitterende mix van jazz en dub, die in een vrij rustig tempo en een terugkerend ritme gespeeld wordt.

"Avtomat Proshlogo" van Ciolkowska staat vol puike songs met progressieve, dub en jazz invloeden, waar ik van begin tot einde erg van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van deze genres deze schijf dan ook zeer aanbevelen.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten