zondag 24 april 2022

Review: Transnadežnost' - Monomyth (Addicted Label, 2018) (Stoner / Rock)

Transnadežnost' uit St. Petersburg, Rusland bestaat na enkele bezettingswisselingen uit: Alexander Yershov - sologitaar, Alesya Izlesa - sologitaar en klokkenspel, Nikolay Vladimirovich - basgitaar en David Aaronson - drums en percussie.
De band bracht op 23 februari 2015 hun debuut digitale single "Kailash" / "Ladoga" uit, waarna op 27 december 2017 de digitale split single met Ciolkwska - "Huldra" / "108" volgde en op 23 september 2018 verscheen hun debuut album "Monomyth", dat 7 nummers bevat, in een beperkte oplage van 200 stuks als CD via Addicted Label en op dit album spelen Egor Svysokihgor - zang (track 5) en Aleksey Gorshkov - trompet (track 4 4n 7) als gastmuzikanten mee.

Het album begint met "Pacha Mama", waarin Transnadežnost' een verrukkelijk melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, dat na enkele minuten verandert, een iets sneller tempo heeft en steviger wordt, waarna "Ladoga" volgt en de band een schitterend langzaam nummer in een niet al te hoog tempo speelt, dat halverwege over gaat in een snel rock nummer, om enkele minuten voor het einde een traag tempo te krijgen.
Daarna volgen "Kailash", een fantastisch stoner uptempo nummer met repeterend ritme, dat aanzet tot dansen, dat na een minuut of twee langzamer wordt, om 1 minuut later terug snel te worden, om vervolgens opnieuw langzaam gespeeld te worden, waarbij licht psychedelisch klanken komen en enkele minuten later nogmaals over te gaan in een sneller tempo, dat gaat swingen en "Star Child", een prachtig rustig nummer met lichte smooth jazz invloeden en een een terugkerend ritme.
In "Huldra" zet Transnadežnost' me een uitstekende stoner song in een traag tempo voor, die een terugkerend ritme heeft en iets over de helft van het nummer tijdelijk versneld wordt, om al gauw terug te keren naar het begin tempo en vlak voor het einde weer versneld wordt, in "Chewbacca" krijg ik een heerlijk uptempo melodisch stoner nummer te horen, dat een terugkerend ritme heeft en swingt en in het laatste nummer, "Day/Night", dat tevens het langste is, laat de band me genieten van puik stuk muziek, dat met een melodisch ritme en een gemiddeld tempo begint, om dan iets meer snelheid te krijgen, waarbij de muziek een terugkerend ritme heeft, jazz invloeden krijgt en swingt en hierbij is stil zitten dan ook niet mogelijk.

Transnadežnost' heeft me met hun debuut album "Monomyth" van begin tot einde in de ban van hun muziek weten te houden en ik kan elke liefhebber van stoner en de betere rock deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)