maandag 15 juli 2013

Review: Gin Lady - Mother's Ruin (Transubstans, 2013) (Hardrock / Pop)

Na 3 succesvolle albums te hebben gemaakt, stopte de Zweedse progressieve hardrock band Black Bonzo ermee.
Uit de resten van de band ontstond begin 2011 een nieuwe band, genaamd Gin Lady en deze bestaat uit: Joakim Karlsson - sologitaar en zang, Anthon Johansson - basgitaar en zang, Fredrik Normark - drums, Klas Holmgren - hammond B3 orgel, piano, mellotron en zang en Magnus Kärnebro - zang.
Ze sloten een platendeal met het Transubstans Records label en in april 2012 werd hun debuut CD "Gin Lady" uitgebracht met daarop 9 nummers en deze heeft in mei 2013 een opvolger gekregen door de 2CD "Mother's Ruin", waarop 17 songs staan.
CD 1 start met de titelsong "Mother's Ruin", een hardrock song met Beatles invloeden, die swingt als een trein (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Shine On (Song For Terry), een lekker in het gehoor klinkende pop song met hitpotentie.
Daarna krijg ik "High Flyer" te horen, een commerciële rock song, waarin progressieve jazzrock invloeden zitten en hierin maakt de band gebruik van blazers.
Dan hoor ik "Learning How To Live", waarin prima samenzang te horen is en dit is een vrij rustige pop song met een melodisch ritme, die gevolgd wordt door "Den Of Wolves", een swingende pop song met blues invloeden en ook dit nummer klinkt vrij commercieel.
Met "I Head For The Mountains" hoor ik de drumpartij van "Some Kind Of Wonderful" van Grand Funk terug en "All Because Of You" is een rustige pop song, die een aanstekelijk ritme bevat en aan zet tot mee deinen.
"Listen What I Say" is een lekker klinkende commerciële hardrock song in uptempo gespeeld, waaran ik het laatste nummer van CD 1 hoor, getiteld "Oh, Sweet Misery" en hierin laat de band me een prima stukje southern rock horen.
Het vervolg op het eerste nummer van CD 2 heet "Rockin' Horse" en dit is een fantastische swingende rock & roll song, waarin heerlijk pianospel in de stijl van Jerry Lee Lewis zit.
Vervolgens hoor ik de band in een southern rock song, genaamd "Superlove" en ook dit nummer bevat een lekker swingend ritme, waarna ik een uitstekende bluesrock song te horen krijg, getiteld "Ragged Man Blues", gevolgd door "Far From Being OK", een geweldige swingende mix van blues en hardrock, die een
lichte hypnotiserende werking op me heeft.
Daarna krijg ik "Lipstick Woman" te horen en dit is weer een vrij commercieel nummer, dat in een uptempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme bevat.
Verder hoor ik "Someday", een mooie progressieve pop song, waarmee de band volgens mij de hitparade kan halen, "Thunder & Lightning", een prima hardrock song met een lekker ritme, dat tot dansen aan zet en "Big Bad Wolf", een heerlijke bluesrock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en hiermee laat de band me zitten mee swingen op mijn stoel.
Op de CD "Mother's Ruin" laat Gin Lady horen niet aan een bepaalde stijl muziek gebonden te zijn en de 17 prima swingende songs, die soms wel wat commercieel zijn, zijn de moeite van het beluisteren meer dan waard.




Gin Lady - Mothers Ruin - YouTube
www.youtube.com/watch?v=NGqqdDcGlso

Geen opmerkingen:

Een reactie posten