maandag 10 november 2014

Review: Gravmaskin - Vol.1 (Electric Assault/Sound of Cobra/De:nihil, 2014) (Melodische Rock)

De Zweedse band Gravmaskin werd in 2012 te Uppsala opgericht en bestaat uit: Lukas Häger - sologitaar, Sofia Rydahl - keyboards en Mikal Stryke - drums.
Mikal en Sofia speelden eerder samen in de progressieve rock band Klotet en meer recentelijk in Häxhammaren, terwijl Lukas deel uit maakte van de psychedelische black metal band Reveal en de underground band No Future.
De band nam hun debuut album "Vol. 1", dat in Europa door Sound Of Cobra en in Amerika door Electric Assault is uitgebracht, in de zomer van 2013 in slechts 3 dagen op.

"Vol.1" bevat 6 nummers, waarvan de eerste "Sultans Of Speed" heet en hierin krijg ik een heerlijke instrumentale melodische mix van hardrock, krautrock en psychedelische rock te horen, die swingt als een trein en in een zeer dansbaar ritme gespeeld wordt. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Roadkill Or Carpet", waarin de band vrij experimenteel begint, maar dan over schakelt naar een lekker in het gehoor klinkend melodisch nummer met een licht hypnotiserend ritme.
Dan laat de band me genieten van "Locomotion", dat psychedelisch start en over gaat in een dansbaar stukje progressieve rock met een hypnotiserend ritme en gevolgd wordt door "Fake Blood", waarin de band me een schitterend rustig melodisch nummer voorschotelt, dat in de stijl van bands als Goblin en Anima Morte gespeeld wordt en een lichtelijk duister ritme bevat, waardoor het enigszins dreigend over komt.
Vervolgens hoor ik "Ghosts In The Gas Tank" en hierin wordt de muziek in een hogere versnelling gespeeld en krijg ik een swingend melodisch nummer te horen, waarin surf invloeden hoorbaar zijn.
Het laatste nummer van het album heet "Only Corpses And Funes" en ook dit bevat lichte surf invloeden, maar heeft tevens hardrock en symfonische rock invloeden en wordt in een gemiddeld tempo gespeeld.

Het debuut album "Vol. 1" van Gravmaskin staat vol lekkere swingende nummers en is een genot om naar te luisteren en ik kan dit album dan ook van harte aanbevelen aan een ieder die van instrumentale hardrock, melodische rock en surf houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten