maandag 27 juli 2015

Review: The Machine - Offblast! (Elektrohasch, 2015) (Stoner Rock)

The Machine komt uit de regio Rotterdam, Nederland en bestaat sinds 2007 uit Davy Boogaard - drums, Hans Van Heemst - basgitaar en David Eering - sologitaar en zang.
Verder maakt de band gebruik van andere instrumenten zoals: sitar, darbuku trom, mellotron, percussie en piano.
"Offblast!", dat zowel op LP als op CD verschijnt, is de opvolger van de split-CD "The Machine & Sungrazer", (Elektrohasch, 2013), "Calmer Than You Are" (Elektrohasch, 2012), "Drie" (Elektrohasch, 2010), "Solar Corona" (2009, Nasoni) en "Shadow Of The Machine" (2007, eigen beheer) en het vijfde volledige album van de band.

Het album bevat slechts 6 nummers, waarvan de eerste "Crysalis (Jam)" heet en hierin hoor ik The Machine een iets meer dan 16 minuten durende jam ten gehoren brengen, die in één woord fantastisch klinkt.
De band laat me, tot halverwege het nummer, hun geweldige stonerrock horen, die in een hoog tempo gespeeld wordt, waarna er over geschakeld wordt naar een rustiger tempo, dat langzamerhand steeds heftiger wordt, waarbij het gitaarspel dat van Jimi Hendrix benadert.
Daarna krijg ik "Dry End" voorgeschoteld en in dit korte nummer laat de band me genieten van een heftige stonerrock song, die wisselende tempo's bevat en gevolgd wordt door "Coda Sun", waarin de band me trakteert op een uptempo psychedelisch klinkende stonerrock song, die gitaar invloeden van Colour Haze heeft. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het volgende nummer heet "Gamma" en ook dat wordt in een vrij hoog tempo gespeeld, waarbij de muziek stevig is en een licht hypnotiserend ritme bevat.
In "Off Course" schotelt de band me opnieuw een lekker in het gehoor klinkende stonerrock song voor, waarin wisselende ritmes zitten en de muziek swingt, waardoor stil blijven zitten geen optie is.
In het laatste nummer "Come To Light" krijg ik een schitterend 12 minuten durend swingend rock nummer te horen, dat me van begin tot eind aan mijn stoel gekluisterd houdt en naar het einde toe steeds heftiger wordt.

The Machine heeft met "Offblast!" opnieuw een geweldig album afgeleverd, dat er om schreeuwt gedraaid te worden en dus een "must" is voor liefhebbers van dit genre.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten