maandag 30 april 2018

Review: Nadia Struiwigh - WHRRu (Denovali Records, 2018) (Elektronisch)

Nadia Struiwigh uit Rotterdam, Nederland, is een DJ en producer van elektronische muziek, die op 30 juni 2017 haar debuut album "Lenticular" in een beperkte oplage op 12" vinyl+digitale download en tevens in een beperkte oplage op cassette en als digitale download via het Central Processing Unit label heeft uitgebracht.
Eerder bracht ze 2 mp3 EP's uit via Cinematique records ("Dimension" in 2012 en "Bit Bites" in 2013) plus 2 7" EP's ("Siglum", ADRO Records, 2013 en "Parallax", Rosedale Records, 2015).
Haar tweede album "WHRRu", waarop 10 nummers staan, verschijnt op 27 april 2018 via het Denovali Records label op zowel CD, als 2LP en als digitale download.

Het album begint met het titel nummer "WHRRu", waarin ik een mooi, vrij rustig, elektronisch nummer voorgezet krijg, dat een terugkerend ritme bevat en gevolgd wordt door "Roeiweijk", een schitterend elektronisch nummer, waarin elementen van avant garde en filmmuziek zitten en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan krijg ik "Jimmy Read" te horen en daarin speelt ze rustig stukje muziek in een erg traag tempo met een terugkerend ritme, waarna het eveneens rustige "Bizarph" te horen is en ik een prachtig nummer voorgezet krijg, dat hoofdzakelijk akoestisch gespeeld wordt en mooie achtergrond zang bevat.
In "Yoguah" laat Nadia me genieten van een fantastisch elektronisch licht hypnotiserend nummer, dat in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en in "Soundshag" zet ze me een uitstekend rustig startend nummer voor, dat invloeden uit filmmuziek heeft en langzaam opgevoerd wordt, waarna de muziek in een sneller tempo gespeeld wordt totdat er een climax bereikt is.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "Ppda", een verrukkelijk dansbaar nummer, dat swingt en elektro, techno en krautrock invloeden heeft, waarna ik "Bldrnnr" hoor, waarin Nadia me een geweldig, vrij zwaar, elektronisch stukje muziek voorschotelt, dat de uitstraling van filmmuziek heeft en in een rustig tempo gespeeld wordt.
Vervolgens hoor ik "4Othu2", een verrukkelijke mix van avant garde, industrieële, experimentele en elektronische muziek, die een licht hypnotiserend ritme heeft en gevolgd wordt door "Mettrix", een heerlijk avant garde nummer, dat een zich herhalend ritme bevat en hemelse achtergrondzang klanken heeft, totdat Nadia besluit de muziek te veranderen en het nummer verder gaat in een mix van industriële muziek en avant garde, die zware dreigende achtergrond klanken heeft.

"WHRRu" van Nadia Struiwigh is een uitstekende plaat, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan liefhebbers van avant garde, elektronische muziek en filmmuziek deze schijf dan ook ten zeerste aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten