zondag 15 april 2018

Review: Nathan Hall & The Sinister Locals - Effigies + Mute Effigies Soundtracks (Pegasus Promotions/The Hip Replacement, 2018) (Psychedelische Pop)

Op 27 november 2017 verscheen het eerste solo album "Effigies" van de uit Cardiff, Wales, afkomstige Nathan Hall (Soft Hearted Scientists) - zang, akoestische gitaar, sologitaar, keyboards, piano, geluid effecten en bellen, waarop 12 nummers staan, via Pegasus Promotions en The Hip Replacement.
Op 6 april 2018 verscheen dit album nogmaals, maar dan met de instrunmentale uitvoeringen van de nummers, onder de naam "Mute Effigies Soundtracks" via Pegasus Promotions en The Hip Replacement en vermeldenswaardig is, dat dit album een extra nummer bevat en in eerste instantie alleen voor vrienden, de bandleden en hun familie bestemd was.
The Sinister Locals, die Nathan Hall - zang, sologitaar, keyboards, effecten en elektronica op deze albums bijstaan, zijn: Michael Bailey - basgitaar, Frank Naughton - drums, piano, elektronica, arrangementen voor orkest en effecten en Spencer Segelow - drums(4 nummers).

Het album "Effigies" start met "Everybody's Burning Effigies" en daarin speelt de band een schitterende psychedelische pop song, die een aanstekelijk ritme heeft en in de jaren 60 gemaakt had kunnen zijn (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "Song For The Flowers", eveneens een prachtige jaren 60 gerelateerde psychedelische pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna de band me "Plant Your Flag" voorschotelt en ik een heerlijke pop song te horen krijg, die een hoog meedein gehalte heeft.
In "The Sighing Song" zet de band me een verrukkelijk rustig licht psychedelische nummer voor en in "The Unholy Ghost" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende opgewekte pop song te horen, die diverse tempowisselingen heeft en in "Stained Glass Girl" laat Nathan Hall & The Sinister Locals me genieten van een vrolijk klinkende song, die subtiele tempowisselingen bevat en psychedelische invloeden heeft.
Daarna hoor ik "Spider Skin", een fantastische psychedelische pop song met een opgewekt ritme, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt en deze wordt gevolgd door "Like A Setting Sun", een geweldige swingende aanstekelijke song, waarbij stil blijven zitten niet aan de orde is.
Dan volgt "Catacombs Of Camden Town", een uitstekende, vrij rustige, pop song met enkele subtiele tempowisselingen, die gevolgd wordt door "Your Name In Flames", een mooie rustige pop song, die psychedelische invloeden heeft.
Vervolgens hoor ik "We'll Go Walking (Please Don't Let Us Lose The Things That Make Us Who We Are)" en hierin speelt de band opnieuw zo'n aanstekelijke psychedelische pop song, die een hoog meezing gehalte heeft en in "Theme From 'The Hammond Pavilion'" krijg ik een kort stukje blaas muziek voorgezet.

Het eerste nummer van "Mute Effigies Soundtracks" heet "Everybody's Burning Effigies (Instrumental Version)" en daarin hoor ik de band een prachtige, licht psychedelisch nummer spelen, dat enkele tempowisselingen heeft en een aangenaam dansbaar ritme bevat, waarna "Song For The Flowers (Instrumental Version)" volgt en de band een uitstekend, vrij rustig, nummer ten gehore brengt en dit nummer wordt gevolgd door "Plant Your Flag (Instrumental Version)", waarin de band een heerlijk swingend nummer spelen, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft.
Daarna schotelt Nathan Hall & The Sinister Locals me "The Sighing Song" voor en krijg ik een mooi rustig nummer te horen, dat gevolgd wordt door "The Unholy Ghost (Instrumental Version)" en hierin hoor ik de band een vrolijk swingend nummer spelen, dat enkele tempowisselingen heeft en licht psychedelische invloeden bevat, waarna "Stained Glass Girl (Instrumental Version)" volgt en ik een schitterend licht psychedelische uitvoering van dit nummer voorgezet krijg.
In "Spider Skin (Instrumental Version)" laat de band me genieten van een vrolijk klinkend licht psychedelisch nummer, dat swingt en in "Like A Setting Sun (Instrumental Version)" krijg ik een lekker in het gehoor klinkend nummer te horen, dat een dansbaar ritme heeft en in "Catacombs Of Camden Town (Instrumental Version)" zet Nathan Hall & The Sinister Locals me een prima rustig nummer voor, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft.
Dan hoor ik "Your Name In Flames (Instrumental Version)", waarin de band een schitterend rustig nummer speelt, dat lichte psychedelische invloeden heeft en gevolgd wordt door "We'll Go Walking (Please Don't Let Us Lose The Things That Make Us Who We Are) (Instrumental Version)", een geweldig licht psychedelisch nummer, dat een aanstekelijk ritme bevat, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
Vervolgens schotelt de band me "Theme From 'The Hammond Pavilion'" voor en hoor ik een kort stukje blaas muziek en het laatste nummer "Song For The Flowers (Vocal Extract)" verrast de band me op een fantastisch stukje close harmony zang, dat a-capella gezongen wordt.

"Effigies" + "Mute Effigies Soundtracks" van Nathan Hall & The Sinister Locals zijn 2 uitstekende albums, die schitterende muziek bevatten en hoewel mijn voorkeur naar de gezongen versies uit gaat, is ook het instrumentale niet te versmaden en ik kan beide dus van harte aanbevelen, aan een ieder, die van psychedelische pop houdt.