maandag 25 januari 2021

Review: Philm - Time Burner (Metalville Records, 2021) (Avant Garde / Experimentele Rock)

Philm uit Los Angeles, Amerika, bestaat, na het vertrek van drummer Dave Lombardo in 2016, tegenwoordig uit: Gerry Nestler - zang, sologitaar en piano, Gerry Nestler - basgitaar en Anderson Quintero - drums.
De band bracht in 2012 hun debuut album "Harmonic” uit, in 2014 gevolgd door “Fire From the Evening Sun” en op 19 februari 2021 verschijnt het album "Time Burner", waarop 10 nummers staan, in de nieuwe bezetting via Metalville Records als CD en als digitale download.

Het album start met "Cries Of The Century", waarin de band een schitterende uptempo mix van avant garde en rock ten gehore brengt, die swingt en subtiele tempowisselingen heeft, waarbij de zang bij tijd en wijle heftig klinkt en dit nummer wordt gevolgd door "Steamroller", die experimenteel begint, om na korte tijd over te gaan in een stevige geweldige heavy rock song met een niet al te hoog tempo en invloeden van acid rock, die tempowisselingen heeft.
Daarna volgen "Spanish Flowers", een fantastische rustige song, die invloeden van de muziek van Deleyaman heeft, "1942", een verrukkelijke song met tempowisselingen en progressieve rock en lichte psychedelische invloeden en "Wade Through Water", een uitstekend kort instrumentaal experimenteel avant garde nummer.
In "Wonka Vision" zet Philm me een heerlijke rock song met tempowisselingen en invloeden van heavy rock en funk voor, die zo nu en dan vrij heftig klinkt, maar al die tijd swingt als een trein, in "The Seventh Sun" krijg ik een heftige uptempo rock song te horen, die tempowisselingen heeft en invloeden van de jaren 70 muziek en heavy rock bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Evening Star" laat de band me genieten van een puik instrumentaal nummer, dat een terugkerend ritme heeft en jazz invloeden bevat.
Verder volgen "Like Gold", een lekker in het gehoor klinkende song, die in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en een licht hypnotiserend terugkerend ritme bevat en het titel nummer "Time Burner", een iets meer dan 11 minuten durend nummer, waarin jazz invloeden, improvisatie, terugkerende ritmes en experimentele rock vakkundig aan elkaar worden gesmeed, zodat er een fantastisch stuk muziek ontstaat, dat van begin tot einde swingt.

"Time Burner" van Philm is een schitterende CD, die vol prima muziek staat en invloeden van experimentele rock, avant garde en heavy rock bevat, waarvan het titel nummer wat mij betreft de uitschieter is en ik kan liefhebbers van deze genres dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren en hierover zelf hun oordeel te vellen.