Dalhous uit Edinburgh, Schotland werd in 2009 als Young Hunting opgericht en bestaat uit: Marc Dall en Alex Ander.
Het duo bracht op 7 november 2010 hun debuut album "Young Hunting - Attachment In A Child And The Subsequent Condition" uit als CD in een beperkte oplage van 100 stuks en als digitale download, gevolgd door: "Young Hunting - The Night Of The Burning" (15 december 2011, dd), "Mitchell Heisman" (7 december 2012, digitale single), "Subject Of The Stenographic Figure" (10 oktober 2013, digitaal nummer), "An Ambassador For Laing" (6 december 2013, CD en dd), "A Feminine Response" (8 april 2014, digitaal nummer), "Visibility Is A Trap" (14 april 2014, 12"EP, dd), "Bestial Mouths - Movement (Dalhous remix)" (1 mei 2014, digitaal nummer), "Will To Be Well" (9 mei 2014, LP, CD en dd), "Lost, Discarded Or Simply Forgotten (demos 2009-13)" (9 mei 2014, dd), "DSM-III" (alternatieve versie) (28 oktober 2014, digitaal demo nummer), "Acceptance Is Reality" (7 augustus 2015, digitaal nummer), "Blanck Mass - Dead Format (Dalhous remix)" (11 maart 2015, digitaal nummer), "The Composite Moods Collection Vol.1: House Number 44" (11 maart 2015, 2LP, CD en dd), "Lines To Border" (alternatieve versie) (26 september 2015, digitaal nummer), "Run For The Shadows" (27 maart 2016, 7" single in een beperkte oplage van 250 stuks en digitaal nummer), "Young Hunting - A List Of Indignities" (31 oktober 2018, 7" single in een beperkte oplage van 5 stuks op grijs vinyl en digitaal), "Brick Reds, Black Mauves - Cabochon (Dalhous remix)" (24 april 2019, 12" EP op wit vinyl via Lapsus Records en als digitaal nummer) "P.I.L.A.R - Karoshi (Dalhous remix)" (2 juli 2020, digitaal nummer), "Live Recordings (2014 - 2016)" (2 juli 2020, dd) en op 30 april 2021 verschijnt het album "The Composite Moods Collection Vol.2: Point Blank Range", waarop 14 nummers staan, via Denovali Records als 2LP en als dd
Het album start met "Transcievers", waarin Dalhous een heerlijk experimenteel avant garde nummer in een niet al te hoog tempo speelt, dat naadloos overgaat in "A Mould Beyond Perception", een avant garde nummer in een gemiddeld tempo met invloeden van dance en ook dit loopt door in "False Fusion", een prachtig stuk avant garde, dat in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en over gaat in "The Bird Of Paradise", een mooi vrij rustige stukje muziek met invloeden uit filmmuziek.
Daarna volgen "Everything Is Bleeding", een zwaar nummer, dat een vervolg geeft aan de vorige stukken en zo nu en dan lichtelijk bombastisch klinkt, "Self-Mutilation', een uitstekende mix van avant garde en filmmuziek, die in een langzaam tempo gespeeld wordt en "Phantasies From The Schema", een schitterend nummer, dat op de ingeslagen weg verder gaat en dus in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en invloeden van filmmuziek en avant garde bevat.
In "Scope" vervolgd Dalhous het nummer door op dezelfde voet verder te gaan (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), in "Hallucinatory Violence" wordt de muziek iets zwaarder en experimenteel en in "Grotesque. Empty. Spaces" verandert er nog steeds weinig en gaat het duo verder met het maken van hun mix van avant garde en filmmuziek.
Dan volgen "Open As A Glade Unfolding", een zelfde soort nummer, waarin het tempo niet al te hoog ligt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), "Emersion", een fantastisch zwaar duister traag stuk muziek met subtiele tempowisselingen, "Intramuscular Administration", een geweldig stuk muziek met zware klanken, die zo nu en dan melodisch klinken en bombastisch over komen en "Locked Within Herself", eveneens een zwaar avant garde nummer.
"The Composite Moods Collection Vol.2: Point Blank Range" van Dalhous, waarin de nummers in elkaar vloeien, is één lange duistere trip, waar ik van begin tot einde zeer van genoten heb en ik raad liefhebbers van zware duistere avant garde en filmmuziek dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren en zelf te oordelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten